Kaksi vuotta sitten Singaporen lähettyvillä tapahtui merionnettomuus: USA:n hävittäjäalus USS John S. McCain onnistuttiin ohjaamaan pahki öljytankkeriin. Hävittäjän miehistölle kohtaaminen isomman laivan kanssa oli turmioksi, 10 kuoli ja 48 loukkaantui.

Jo varhain selvisi, että onnettomuuden taustalla olivat hävittäjän komentosillalla tehdyt virheet. Modernin aluksen hallinta hoidetaan konsoleilla ja niiden kosketusnäytöillä. Tehtäviä on mahdollista sekä jakaa että siirtää konsolilta toiselle. Onnettomuus johtui klassisesta ”oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee” -ilmiöstä. Korjausliikkeitä yrittivät tehdä eri ihmiset eri konsoleilta, ja tulos oli murheellinen.

USNI kirjoittaa, että onnettomuudesta on nyt otettu opiksi. Yhdysvaltain laivasto aikoo ainakin hävittäjäaluksillaan ottaa perinteiset keinot käyttöön. Kosketusnäytöt poistetaan ja ohjauksessa turvaudutaan luotettavaan ruoriin. Myös kulkua ohjataan vanhanaikaisilla vivuilla ja kahvoilla, jotka antavat käyttäjälle kunnon tuntuman siihen, mitä ollaan tekemässä ja mihin toimet vaikuttavat.

Aivan pelkästään tekniikan piikkiin ei onnettomuutta sentään panna. Tutkijat ovat todenneet, että komentosillalla oli väkeä, jota ei ollut riittävästi koulutettu hallintalaitteiden käyttöön. Lisäksi ainakin osa porukasta oli toimessa erittäin väsyneenä.