Ensimmäiset Telian lakkautettavan lankapuhelinverkon liittymät suljettiin kesäkuun alussa. Osa liittymistä on ollut käyttämättömiä, mutta puolet kuluttajista jatkaa vanhan lankapuhelinnumeron käyttämistä mobiilitekniikalla.

Telia ilmoitti tammikuussa lakkauttavansa lankapuhelinpalvelujen tarjoamisen vuoden 2019 kuluessa. Lankapuhelinpalveluiden alasajo on edennyt kevään aikana suunnitellusti runsaan 4 000 kuluttajaliittymän irtisanomisella.

Asiakkaat ovat lopettaneet irtisanottuja liittymiä ja Telia on järjestänyt korvaavia palveluita niitä halunneille asiakkaille.

”Olemme luvanneet toteuttaa kaikki lankapuhelinpalvelut nykyaikaisemmilla vaihtoehdoilla. Lankapuheluiden siirtymisestä mobiiliksi kertoo se, että yli neljännes nyt kontaktoiduista asiakkaista ei ole tarvinnut lainkaan korvaavaa palvelua lankapuhelimen tilalle. Vajaa puolet on jatkanut vanhan lankapuhelinnumeron käyttöä pöytä-gsm-puhelimella”, kertoo Telia Finlandin teknologiajohtaja Jari Collin tiedotteessa.

Myös yritysasiakkaiden lankaliittymien lopetus on edennyt vauhdilla. Yritysasiakkailla on tyypillisesti käytettävissään valikoima mobiili- ja internetpuhepalveluita poistuvien lankapuheluiden tilalle.

Telian mukaan lankapuhelinverkon tekniikka on vanhentunut ja palveluiden käyttö vähentynyt nopeasti. Lankapuheluiden osuus Suomen puheliikenteestä on vain 3 prosenttia, ja lankapuheluiden ja -minuuttien määrä Telian verkossa on laskenut tällä vuosikymmenellä 20–25 prosenttia vuodessa.

Lankapuhelinverkon tekniikan vanhentuminen on kouriintuntuvaa. Käytettävät laitteet ovat vanhentuneita, ja verkon ylläpito ja korjaaminen on jo pitkään tukeutunut vanhoista laitteista saataviin varaosiin.

Lankapuheluiden päättyessä Telia purkaa lankapuhelinverkon keskuksia, keskittimiä ja muita laitteita. Purettava verkko on jo pitkälti tyhjillään, sillä suomalaisten siirtyminen langattomaan puheeseen on ollut jo useamman vuoden loppusuoralla.

Lankapuhelinpalveluiden päättyminen ei koske kupariyhteydellä toimivia laajakaistaliittymiä.