EA:n saama vihan määrä oli niin suurta, että se kantautui jo EU-maiden päättäjienkin korviin. Kun he tutkivat asiaa alkoivat he ymmärtää mistä loot boxeissa on kyse, ja ryhtyivät pohtimaan ovatko loot boxit eräs uhkapelaamisen muoto.

Tätä on puitu pitkin Eurooppaa aina Iso-Britanniaa, Ranskaa ja Belgiaa myöten, ja se on ollut pelijulkaisijoille erittäin vakava paikka. Loot box -mekaniikka on nimittäin moderneissa peleissä se tärkein tulonlähde, ja jos se leimataan uhkapelaamiseksi, se tarkoittaa rahasammon välitöntä rampauttamista.

Osa Euroopan maista on jo todennut loot boxien olevan uhkapelaamista, mutta sen isku peliteollisuudelle on vielä suhteellisen pientä.

Nyt on kuitenkin edessä todella paha paikka, sillä loot boxeja puidaan Yhdysvaltain senaattia myöten.

Senaattori Maggie Hassan vaati jo alkuvuodesta viihdealan ikäraja- ja säätelyelin ESRB:tä tutkimaan ja uudistamaan käytäntöjään loot boxien kohdalla, sillä Hassan oli huolissaan siitä miten aarrearkkuja ja muita rahastusmekaniikkoja kohdistetaan erityisesti lapsiin. Hassan halusi, että ESRB tekisi tarkemmat suositukset pelien kehittäjille, sekä tutkisi loot boxien vaikutusta laajemminkin.

Hassan sanoi tuolloin, että mikäli ESRB ei ryhtyisi riittäviin toimiin, Hassan pyytäisi liittovaltion kauppakomissio FTC:n hoitamaan tilanteen.

Näin kävikin.

Variety kertoo, että FTC:n johtaja Joseph Simmons joutui senaatin edessä lupaamaan järjestävänsä loot box -asiasta perinpohjaisen tutkimuksen.

”Loot boxit ovat käytännössä itsestäänselvyys videopeliteollisuudessa, ja niitä löytyy niin kevyistä älypuhelimilla pelattavista peleistä aina suuren budjetin videopeleihin. Viimeisimpien arvioiden mukaan loot boxit ovat vuoteen 2022 mennessä 50 miljardin dollarin arvoinen osa peliteollisuutta. Lapset voivat olla niille erityisen alttiita”, Hassan pohjusti.

”Ottaen asian vakavuuden huomioon, minusta on itse asiassa aikakin, että FTC tutkii nämä mekanismit varmistaakseen, että lapsia suojellaan riittävästi, ja että vanhempia valistetaan [loot boxien] riippuvuutta aiheuttavista puolista, tai tämänkaltaisten pelien muista negatiivisista puolista. Sitoudutteko te suorittamaan tämän tutkimuksen ja pitämään tämän komission ajan tasalla?”, Hassan tivasi Simmonsilta.

”Kyllä”, Simmons vastasi ytimekkäästi.

Mikäli FTC toteaa loot boxien olevan ongelmallisia, se tietää peliteollisuudelle erittäin vakavaa iskua. Yhdysvaltain pelimarkkinat ovat yksi maailman tuottoisimmista alueista, joten sen säänteleminen tulee varmasti ajamaan alan jättiläisiä ahdinkoon, ja siitä seuraavat kriisit ja kilpailutilanteet saattava jopa kaataa niitä.