Elokuun Mikrobitti on julkaistu! Hae omasi kaupasta tai postilaatikosta. Uuden lehden voi tietenkin lukea myös digiversiona vaikka heti Bitin sivuilta tai sovelluksesta.

Lue elokuun Mikrobitti tästä linkistä.

Retrobitti-osiossa on tarjolla Mikrobitti-lehtiä vuosilta 1984–1993, uusimpina lehtinä helmikuu & maaliskuu ’93! Retrobitteihin pääset tästä linkistä.

Uuden lehden ykköstestissä nähdään tuoreet versiot tutuista nettiselaimista. Se aika on ohi, kun nettiselaimen ainoa funktio oli www-sivujen avaaminen. Nykyään selaimet ovat monipuolisia työkalu­pakkeja ja monenlaisen viihteen alustoja.

Testissä Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Opera ja Vivaldi. Lue koko testi.

Huomaa myös ison oppaan verkkoselainlaajennukset!

Kakkostestissä alle 500 euron etätyönäytöt. Usb-c-telakkanäyttö on kannettavan paras kaveri niin kotona kuin toimistolla. Yhden johdon kytkemällä saa käyttöön isomman ruudun, lisä­laitteet sekä kannettavan lataukseen.

Testissä mukana Asus ProArt PA279CV, HP E27u G4 ja Philips 276B9/00. Lue koko testi.

Elokuun Bitti. Testissä nettiselaimet, uutuuspuhelimet sekä etätoimiston edullisemmat usb-c-näytöt.

Ilmiöjutussa perehdytään tiedon arkistointiin. Bitteinä tallennetun tiedon voivat tuhota niin hakkerit, rikkoutuvat laitteet kuin kosminen säteily. Pitkäaikaissäilytys kapseloi informaation tulevaisuutta varten.

Tekniikkajutussa esitellään Wi-Fi 6 -standardin uudet taajuudet. Ieee 802.11ax, markkinointinimeltään Wi-Fi 6, on langattomien lähiverkkojen uusin sukupolvi. Yhteensopivia laitteita on jo myynnissä, joskaan ei välttämättä vielä Suomessa.

Softa-arviossa etäkäyttösoftat. Oman tietokoneen sovellukset, tiedostot ja muut resurssit käytettävissä missä tahansa – toisella tietokoneella, tabletilla tai puhelimella. Kuulostaako hyvältä?

Etäkäyttösovelluksen avulla se onnistuu, eikä ole edes vaikeaa tai kallista. Lue vertailu.

Lyhyissä testeissä mukana muun muassa Nokia XR20, OnePlus Nord 2, Xiaomi Redmi Note 10 5G, Samsung Galaxy Book Pro 360 ja paljon muuta.

Nämä kaikki siis mukana uudessa lehdessä – sekä paljon muuta. Tilaajat pääsevät lukemaan koko näköislehden heti osoitteessa https://www.mikrobitti.fi/lehti. Lehden yksittäiset jutut löydät verkkoartikkeleina samasta paikasta.

Tilaajien kannattaa huomata, että olemme tuoneet verkkoon myös retrolehtiä tähän mennessä vuosilta 1984-1993. Pääset lukemaan uusimmat vanhat retrolehdet osoitteessa https://www.mikrobitti.fi/retrobitti.

Muista tutustua myös Mikrobitin keskustelualueeseen. Pyrimme löytämään vastauksia lukijoiden lähettämiin kysymyksiin, ja mielenkiintoisimmat saattavat löytää tiensä jopa lehteen.

P.S. Mistä haluaisit lukea jatkossa? Onko sinulla kehitysehdotuksia tai juttuvinkkejä? Lähetä meille palautetta keskustelufoorumilla, palautelomakkeen avulla Mikrobitin sivuilla tai Facebookissa. Ota meidät seurantaan myös Instagramissa!