Alankomaalaisen PAL-V-yhtiön lentävä auto Liberty on hyväksytty katulailliseksi Euroopassa, yhtiö kertoo lokakuun lehdistötiedotteessaan.

Valmistaja ennakoi, että kulkuneuvon hyväksyntä lentoliikenteeseen saataisiin valmiiksi vuonna 2022, jolloin yhtiö odottaa voivansa aloittaa toimitukset asiakkaille.

Hintaa lentävällä autolla on tämän hetken tietojen mukaan vaatimattomat 300 000 euroa, tai paremmin varusteltuna versiona 500 000 euroa.

PAL-V ei ole ainoa lentäviä autoja tutkiva ja kehittävä yritys. Maailmalla alan startuppeja on ainakin 15 kappaletta. Lisäksi markkinoilla ovat muun muassa Toyota ja Uber sekä amerikkalainen Terrafugia. Lentävän auton hyväksyntä katuliikenteeseen Euroopassa lienee kuitenkin ensimmäinen tapaus laatuaan.

Liberty on ilma-aluksena autogiro-tyyppiä (engl. gyroplane), eli sitä voidaan kuvailla lentokoneen ja helikopterin välimuotona. Voimanlähteenä on perässä sijaitseva potkuri, mutta nosteen synnyttää siipien sijasta vapaasti pyörivä roottori auton katolla.

Koska roottori voidaan paketoida auton päälle kompaktisti sen ajaessa maantiellä, ratkaisu on PAL-V:n mukaan kiinteäsiipistä ilma-alusta käytännöllisempi. Valmistaja pitää autogiro-tekniikkaa myös turvallisempana kuin perinteistä lentokonetta tai helikopteria.

Kolmipyöräiseen autoon mahtuu kaksi henkilöä. Sen omamassa on 664 kilogrammaa ja suurin sallittu massa lentoon lähdössä 910 kg. Maantiellä ”paketoituna” kulkiessaan Libertyn pituus on 4 metriä, leveys 2 metriä ja korkeus 1,7 metriä.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Maantiellä. Koska Libertyssä ei ole kiinteitä siipiä, se paketoituu maantieliikennettä varten pieneen tilaan. PAL-V

Moottoreita kulkuneuvossa on kaksi. Maantiellä auto kulkee enimmillään 160 kilometriä tunnissa, ilmassa 180 km/h. Sen suurin lentokorkeus on 3,5 kilometriä. Liberty kulkee tavallisella moottoribensiinillä, jota mahtuu tankkiin 100 litraa. Suurin mahdollinen yhtämittainen lentomatka kahdella matkustajalla on 400 kilometriä.

Nousukiito ei vaadi kovinkaan pitkää kiitotietä: valmistajan mukaan 180 metriä riittää. Välimatkaa lähtöpisteestä lähimpiin esteisiin pitää kuitenkin jäädä enemmän, sillä koneen nousu esimerkiksi 15 metrin korkeuteen vaatii vaakatasossa vielä 150 metriä isää tilaa.

Koska Liberty on autogiro-alus, laskeutuminen vaatii tilaa vieläkin vähemmän, PAL-V:n mukaan alle 30 metriä.

PAL-V kertoo, että projektin idea saatiin jo 1999 eli yli 20 vuotta sitten. Yhtiö perustettiin 2008, ja ensimmäinen testialus valmistui 2012. Samana vuonna alkoi kaupallisen kulkuneuvon tuotekehitysohjelma.

Libertyn valmiin version hyväksymistä edeltävät ajoratatestit alkoivat helmikuussa 2020. Yhteistyö lentoviranomaisten kanssa on aloitettu jo 2015.

Historiassa ensimmäiset kokeilut lentävistä autoista tehtiin jo 1930–50-luvuilla, mutta ne eivät yleistyneet. Uutta tuulta siipiensä alle ala on saanut edellisen parinkymmenen vuoden aikana.