Pitkään mainosvapaana alustana tunnettu striimauspalvelu Netflix on kastamassa varpaansa mainonnan maailmaan vielä kuluvan vuoden aikana.

Aikaisemmin yhtiö on jo väläytellyt mainosmallin käyttöönottoa, mutta käyttöönottoon liittyvän aikaikkunan on kerrottu olevan huomattavasti pitempi.

Uusi tieto perustuu New York Timesin saamiin sisäpiirilähteisiin. Kaksi nimettömänä pysyttelevää henkilöä ovat kertoneet työntekijöille jaetusta tiedoksiannosta. Sen mukaan mainokset ovat saapumassa striimauspalveluun vuoden kolmen viimeisen kuukauden aikana.

Samoihin aikoihin Netflix ryhtyy myös rajoittamaan tilin jakamista oman kotitalouden ulkopuolelle.

Tilaajien kannalta uutinen ei välttämättä ole huono, sillä Netflixin tarkoituksena on tiedettävästi tuoda kalliimman tilauksen rinnalle halvempi vaihtoehto, jonka yhteydessä katsoja joutuu tuijottamaan ajoittaisia mainoksia.

Toistaiseksi ei ole tietoa, otetaanko mainoksellinen tilausmalli käyttöön maailmanlaajuisesti vai vaiheittain.

Netflix on kohdannut haasteita kuluvan vuoden aikana. Tiukentuneen kilpailun lisäksi vetäytyminen Venäjän markkinoilta on saanut viihdejätin tilaajakannan pienenemään ensimmäistä kertaa vuosikymmeneen.