Verkkopalveluyritys Google kieltää digimarkkinointiohjelmansa käyttämisen kokeellisten hoitojen mainostamiseen.

Googlen mukaan sen kielto koskee tieteellisesti todistamattomia hoitoja. Näiden joukkoon yritys laskee useat kantasoluhoidot, soluhoidot sekä geeniterapian.

”Uusi menettelytapa kieltää mainokset, jotka kauppaavat hoitoja, joilla ei ole tieteellistä perustaa. Käytäntö koskee myös hoitoja, jotka juontavat juurensa tieteellisestä perustutkimuksesta tai alustavista kliinisistä kokeista, mutta joita ei vielä ole tutkittu tarpeeksi, jotta niiden laaja kliininen käyttö olisi perusteltua”, Google ilmoittaa.

Googlen mukaan digimarkkinointi toimii avoimen internetin puolestapuhujana, jolloin miljardit ihmiset voivat kysyä kysymyksiä, saada vastauksia ja löytää uusia ajatuksia. Sen mukaan digimarkkinoinnin ekosysteemi voi kuitenkin kukoistaa vain, jos se on käyttäjille turvallinen ja uskottavat.

Googlen tiedotteessa todetaan, että monilta lääketieteellisiltä keksinnöiltä puuttuu varhaisessa vaiheessa tieteellinen näyttö.

”Säädellyt ja valvotut kliiniset tutkimukset ovat luotettavin tapa testata tärkeitä lääketieteellisiä edistysaskelia sekä todistaa niiden teho.”

Googlen mukaan nyt hoitokeinojen digimarkkinointia rajoittava kielto on ennen kaikkea reaktio siihen, että kiistanalaiset tahot pyrkivät hyötymään ihmisistä tarjoamalla näille kokeellisia ja harhaanjohtavia hoitokeinoja.

”Usein nämä hoidot voivat johtaa vaarallisiin lopputuloksiin. Meidän mielestämme tällaisilla hoidoilla ei ole sijaa meidän alustoillamme.”

Googlen tiedotteessa myös kantasoluhoitojen asiantuntijajärjestö International Society for Stem Cell Research antaa tukensa uudelle käytännölle.

”Kielto on tarpeellinen ja tervetullut askel häikäilemättömien hoitojen markkinoinnin hillitsemiseksi. Vaikka kantasolut voivat auttaa meitä ymmärtämän ja hoitamaan useita sairauksia, useimmat interventioista ovat edelleen kokeellisia ja niitä pitäisi tarjota potilaille vain kliinisissä tutkimuksissa. Todistamattomien kantasoluhoitojen kaupallistaminen ja ennenaikainen markkinointi on uhka kansanterveydelle ja biolääketieteellistä tutkimusta kohtaan osoitetulle luottamukselle,” järjestöstä kommentoidaan.

Lopuksi Google toteaa, että kantasolu- ja soluhoitojen sekä geeniterapioiden kentällä on meneillään myös paljon hyvää: tärkeää tieteellistä tutkimusta tekevien työ voi johtaa merkittävään lääketieteelliseen kehitykseen.

”Aiomme jatkossa sallia aiheesta meneillään olevien kliinisten tutkimusten mainostamisen. Kliinikot voivat jatkossakin kertoa tutkimustuloksistaan yleisölle.”