Kuluttajaliitto muistuttaa tiedotteessaan takuun ja virhevastuun eroista tavaran kaupassa. Usein kuvitellaan, että takuuajan mentyä umpeen myyjä ei ole enää lainkaan vastuussa tavaran virheestä. Virhevastuun kesto on kuitenkin miltei poikkeuksetta pidempi kuin takuuaika. Vääriä käsityksiä tuntuu olevan niin myyjillä kuin asiakkaillakin.

Virhevastuulla ei ole kiinteästi asetettuja määräaikoja, tavaran pitää kestää niin kauan kuin sen voi olettaa kestävän – muutenhan siinä on ollut virhe. Kuluttajariitalautakunnan käytännössä esimerkiksi matkapuhelinten normaalina kestoikänä on pidetty 3–4 vuotta ja televisioiden 4 vuotta.

Kuluttajaliiton tiedotteessa otetaan esimerkiksi juuri matkapuhelin. Ensimmäiset kuusi kuukautta kuluttaja on varsin hyvin suojattu, jos vain tietää asiasta. Jos laitteeseen tulee vika, myyjän pitää osoittaa sen johtuvan ostajasta.

Esimerkissä puhelimella on kahden vuoden takuu. Sen aikana vikatapauksissa takuun myöntäjän on osoitettava asiakas vian aiheuttajaksi. Ilman takuuta asiakkaan olisi puolestaan osoitettava laitteessa oleva virhe.

Näitä pidempi on siis virhevastuu, joka tässä tapauksessa on 3-4 vuotta.

Kuluttajaliitto toteaa, että joskus myyjä vaatii kuluttajaa kääntymään maahantuojan tai valmistajan puoleen. Kuluttajalla on kuitenkin aina oikeus vaatia myyjältä hyvitystä tavaran tai palvelun virheestä tai viivästyksestä, eikä myyjällä ole oikeutta pakottaa kuluttajaa asioimaan muiden kanssa.

”Kuluttaja on se, joka valitsee kenelle reklamoi”, pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa tiedotteessa.

Tivi-lehteen oli äskettäin yhteydessä eläkeläisnainen, jonka Gigantista kolme vuotta aiemmin ostama Lenovo-kannettava oli mennyt rikki. Nainen yhdisti hajoamisen Windows-päivitykseen, jonka jälkeen laite alkoi oireilla. Huollon mukaan koneen emolevy on rikki.

Eläkeläinen kertoo olleensa yhteydessä Giganttiin, Lenovoon ja Microsoftiin, mutta pahoittelua enempää ei ole apua herunut – häntä neuvottiin ostamaan uusi kone. Naisen mielestä noin kolme vuotta vanha laite on yhä virhevastuun piirissä, joten hän kertoi kääntyvänsä kuluttajaviranomaisten puoleen.

Asian käsittely on Tivin tietojen mukaan kesken.