Wikipedia-perustaja Jimmy Wales haluaa kääntää päälaelleen nykyisen asetelman, jossa some-alustojen maksavia asiakkaita ovat mainostajat, eivät palveluiden käyttäjät.

”Some-yhtiöiden täysin mainontaan perustuva liiketoimintamalli on ongelmallinen. Yhtälön suuri voittaja on heikkolaatuinen sisältö”, Wales toteaa Financial Timesille.

Jimmy Wales avasi noin kuukausi sitten uuden sosiaalisen median palvelun, WT: Socialin. Tällä hetkellä palvelulla on noin 50 000 käyttäjää, kertoo TechSpot.

Toimintamalli on sama kuin Wikipedialla: palvelun on tarkoitus pyöriä käyttäjien tekemillä lahjoituksilla.

”Sen sijaan että optimoisimme algoritmejamme koukuttaen sinut jatkamaan klikkailua, teemme rahaa ainoastaan jos päätät vapaaehtoisesti tukea meitä – minkä vuoksi tavoitteemme on tarjota merkityksellistä sisältöä, ei tuottaa klikkejä”, Wales sanoo.

Rekisteröityminen onnistuu kyllä ilmaiseksi, mutta ilman lahjoitusta on aluksi tyytyminen paikkaan jonotuslistalla. Heti mukaan WT: Socialiin pääsee joko lompakkoaan raottamalla tai kavereita mukaan kutsumalla.

Uuden some-palvelun tuominen muutaman jättiläisen hallitsemille markkinoille ei ole helppoa. Tämän sai huomata myös esimerkiksi lähes rajattomilla resursseilla operoiva Google, jonka Google+ osoittautui melkoiseksi pannukakuksi.