Danske ID -tunnistussovelluksen on ottanut käyttöön jo 100 000 pankin asiakasta. Vuosittain Danske on toimittanut asiakkailleen yli 540 000 turvakorttia vanhentuneen tai kadonneen kortin tilalle.

“20 vuotta sitten verkkopankkia käytettiin pääasiassa kotona omalla pöytäkoneella. Silloin esimerkiksi lukitussa laatikossa pidetty turvakortti oli erinomainen ratkaisu. Nyt asiointi on siirtynyt vauhdilla mobiiliin ja verkon käyttö on muuttunut niin radikaalisti, että perinteinen tunnuslukulista hankaloittaa monen asiakkaamme arkea”, Danske Bankin vähittäispankkitoiminnan johtaja Riikka Laine-Tolonen sanoo tiedotteessa.

Pankin asiakkaat tarvitsevat vahvaa tunnistamista pankin palvelujen lisäksi kirjautuessaan erilaisiin viranomaisen palveluihin ja maksaessaan verkkokaupassa. Danske Bankin kautta kirjaudutaan muihin kuin pankin palveluihin yli 1,5 miljoonaa kertaa kuukaudessa.

Tunnuslukukortti toimii vielä ensi syksyyn asti. Tämän jälkeen asiakkaan tulee käyttää tunnistussovellusta tai tunnuslukulaitetta. Muutoksen takarajan asettaa EU:n direktiivi, jonka tarkoituksena on lisätä maksamisen turvallisuutta.

Jos ei halua tai kykene käyttämään sovellusta, vaihtoehdoksi tarjotaan pienikokoista tunnuslukulaitetta, joka antaa koodin verkkopankkiin kirjautumista varten.