Ensin pelattiin yksin tai pelihallissa. Sitten tulivat kotikonsolit, nettikahvilat ja verkon online-pelit. Sen jälkeen mobiilipelaaminen löi itsensä läpi.

”Luontevan kehityksen seurauksena olemme nyt tilanteessa, jossa pelaajat voivat kommunikoida samassa tilassa”, sanoo pelialan yhdistyksen Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.

”E-urheilu ja pelilounget ovat ikään kuin muisto vanhoista arcade-halleista.”

Hiltunen muistuttaa, että julkinenkin sektori on ollut mukana rakentamassa uusia palveluita peli­teollisuuden ytimen ympärille.

”Esimerkiksi Helsingin keskustakirjasto Oodissa on pelitiloja. Tällainen toiminta kertoo pelikulttuurin kehittymisestä.”

”Lähiverkkotapahtumat (lanit) ja yhdessä pelaaminen ovat olleet pelialalla aina jonkinlainen juttu.”

Hiltusen mukaan jää nähtäväksi, onko markkina riittävän laaja pelihallien tyyppiselle yritystoiminnalle.

”Yrittäjän on oltava kustannustietoinen. Lisäksi on löydettävä sopiva tapa tuotteistukseen. Markkinointi ja palvelun kohdentaminen ovat avainkysymyksiä siinä, miten homma lähtee toimimaan. Optimikaavaa en tiedä, mutta uskoisin, että Suomessa on tilaa ainakin kokeilla kyseistä liiketoimintaa.”

”Esimerkiksi catering-palvelut voisivat olla yksi vaihtoehto yrityksille suunnatussa tuotteessa. Koreassahan ihmiset tulevat paikalle, pelaavat ja samalla syövät”, Hiltunen sanoo.

Hiltunen vertaa vaihtoehtoja kuntosalibisnekseen.

”On niitä, joissa tarjotaan asiakkaalle lähinnä ruosteisia rautapuntteja. Toisessa päässä salit sisältävät esimerkiksi ilmastoinnin, palautusjuomia ja kylpyläpalveluita. Kyse on siitä, minkälainen tuotteistus tukee juuri omaa ydinliiketoimintaa.”

E-urheilu on Suomessa noussut ilmiön asteelle. Suomalaisten e-urheilujoukkueiden menestyksestä uutisoidaan ja e-urheilijoiden tienestit nousevat vuosittain veropäivän otsikoihin.

”Olen huomannut kotonakin, että suomalaisjoukkueiden turnausmenestystä seurataan ja jännitetään. Se puolestaan vaikuttaa siihen, mitä nuoriso pelaa.”

”E-urheilu on syntynyt tarpeesta pelata kilpailullisesti joukkuepeliä. Peliloungejen tulo on harrastajatason vastine e-urheilulle, osa samaa ilmiötä”, Hiltunen toteaa.