Mozillan ja mschf-yrityksen yhteistyössä kehittämää Track THIS -sivustoa mainostetaan ”uudenkaltaisena incognito-surffailuna”. Se antaa käyttäjille mahdollisuuden muuttaa nettipersoonansa joksikin toiseksi, minkä on tarkoitus sekoittaa mainosten personointiin tähtäävä tiedonkeruu, kirjoittaa Vice.

Valittavissa on neljä keksittyä persoonaa: muodin aallonharjalla ratsastaja, sikarikas, maailmanloppuun varautuja ja vaikuttaja.

Track THIS avaa yhdellä klikkauksella selaimeen sata välilehteä, joista valittu valepersoona saattaisi olla kiinnostunut. Tällä tavoin on tarkoitus sekoittaa selailuhistoria niin, etteivät mainostajat osaa enää kohdentaa mainoksiaan käyttäjän kiinnostuksenkohteiden mukaisiksi.

Esimerkiksi sikarikkaan profiililla Track THIS availee CNN Businessin ja Yahoo Financen kaltaisia uutissivustoja sekä vierailee kryptovaluuttapörssi Coinbasessa ja muotisuunnittelija Alexander McQueenin sivuilla.

”Nettisivustot ja seurantatoiminnot tekevät sinusta hyödykkeen, mikä ei saa sinua tuntemaan itseäsi henkilöksi. Me halusimme kehittää jotain ”viskeraalista”, joka antaisi käyttäjälle takaisin tunteen tilanteen hallinnasta”, toteaa mschf:n strategiapomo Daniel Greenberg.

”Unohdetaan yksityisyysnäkökulma hetkeksi. Minusta on aina ollut mielenkiintoinen ajatus teeskennellä jotakuta muuta internetissä.”

Varoituksena sanottakoon, että Track THIS -työkalun käyttö saattaa hidastaa selaimen toimintaa hetkellisesti paljonkin. Vicen toimittajan mukaan sadan välilehden avaaminen kesti jopa useita minuutteja.

Track THIS -projekti on osa uuden Firefox-selaimen, Quantumin, markkinointia.