Sony ei suinkaan ole ainoa perinteinen puhelinvalmistaja, joka on joutunut katkerasti huomaamaan aikojen muuttuneen. Menekkivaikeuksista ovat kärsineet jopa suurimmat merkit, kuten Samsung ja Apple. Samaan aikaan kun kokonaismarkkina on kutistunut jo pitkään, kiinalaisvalmistajat ovat syöneet vanhojen valtiaiden pöydästä.

Asian Review kirjoittaa, että Sony on tehnyt tästä omat johtopäätöksensä. Se aikoo leikata puhelinyksikkönsä työvoimaa rajulla tavalla. Nyt siinä työskentelee noin 4000 ihmistä, mutta vuoden kuluttua heistä on lähetetty matkoihinsa joka toinen. Samalla vetäydytään Kaakkois-Aasian markkinoilta ja keskitytään vain Eurooppaan ja Itä-Aasiaan.

Johtopäätösten tekoa helpotti varmasti se, että Sonyn asema puhelinmarkkinoilla on muuttunut mitättömästä merkityksettömäksi. Vuonna 2010 sen markkinaosuus oli vielä runsaat 3 prosenttia, nyt enää vajaa prosentti.