Apple on vuosien varrella useasti puolustanut tuotteitaan ja tavaramerkkejään oikeudessa asti. Toki puoliaan saa pitää, mutta tolkku ja kohtuus olisi sentään hyvä säilyttää. Aina se ei tunnu olevan helppoa.

Muun muassa 9to5mac kirjoittaa, että pieni kanadalaisfirma Prepear on joutunut ahtaalle Applen vuoksi. Applen perinteikäs logo on omena, Prepear on ottanut tunnuksekseen piirroksen päärynästä. Harva sekoittaa hedelmätiskillä omenaa ja päärynää toisiinsa, eikä Applen ja Prepearin logojenkaan sotkemisesta toisiinsa pitäisi olla minkäänlaista vaaraa. Paitsi Applen mielestä.

Prepear on yrittänyt rekisteröidä päärynätunnuksensa. Apple vastustaa sen hyväksymistä ja vaati vain viiden työntekijän pikkufirmaa muuttamaan logoaan.

Päärynäfirma sanoo käyttäneensä jo tuhansia asiansa puolustamiseen ja joutunut kuluista selvitäkseen sanomaan irti yhden työntekijöistään: ”Meillä on kuitenkin moraalinen velvoite vastustaa Applen aggressiivista toimintaa.”

Prepearin käsityksen mukaan Apple on vuosien varrella käynyt toistuvasti pienempiensä kimppuun, kun nämä ovat rohjenneet käyttää jotakin hedelmää tunnuksenaan. Pikkufirmoilla ei kerta kaikkiaan ole varaa pitää puoliaan jättiyhtiötä vastaan, joten ne ovat yleensä luopuneen logoistaan mieluummin kuin musertuneet oikeudenkäyntikulujen taakan alle.

”Puolustaudumme Applea vastaan, emme vain oman logomme vuoksi vaan lähettääksemme viestin suurille teknologiayhtiöille, että pikkufirmojen kiusaamiselle on seurauksensa”, Prepear selittää. Onnea vain ristiretkelle.

Onko Prepear sitten Applen mahtiasemaa uhkaava kilpailija? No ei todellakaan: sillä on ilmaissovellus ja palvelu, joka auttaa aterioiden suunnittelussa sekä tarjoaa ruokareseptejä.