Kiinalaisten kuluttajien mielestä iPhonen käyttäminen on nyt noloa. Applen ensimmäinen neljännes oli sille heikko – kiitos heikon menestyksen Kiinassa. Kiinan ja Yhdysvaltain kauppasodan tuoreimmat käänteet voivat olla kova isku Applellekin. SCMP:n raportista uutisoi 9to5Mac.

”On melko noloa kaivaa taskusta iPhone, kun kaikilla yhtiön johtajilla on Huawein puhelin”, totesi Sam Li, joka työskentelee valtion omistamalla teleoperaattorilla.

Eräs kiinalaisen verkkokauppa-startupin perustaja sanoo, että iPhone-käyttäjät ovat tekopyhiä. ”5g:n aikakausi on tullut. Huaweilla on paljon enemmän tuoreempaa teknologiaa kuin Applella”, nimettömänä pysynyt henkilö sanoi.

”Kiinalaisten kuluttajien rakkaus Huaweita kohtaan voi ainoastaan lisääntyä tuoreiden käänteiden seurauksena”, väitti Kiranjeet Kaur IDC Asia Pacificilta.

Vaikka Applen iPhone-myynti on ollut Kiinassa heikkoa, ei sen odoteta loppuvan. IDC:n Bryan Ma totesi, että Apple on Kiinassa luksusbrändi. ”Kaikki riippuu loppujen lopuksi kuluttajasta. Jotkut nationalistiset kuluttajat eivät osta yhdysvaltalaisia tuotteita, mutta monet eivät välitä laitteen alkuperämaasta”, Ma sanoi.

Kiinassa Applen markkinaosuus älypuhelinmyynnissä oli viime vuonna 9,1 prosenttia ja se oli viidenneksi suurin valmistaja. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä markkinaosuus oli enää 7 prosentin luokkaa.

Lähde: Tivi