Facebook on ilmoittanut tekevänsä merkittäviä muutoksia mainontaa ja misinformaatiota koskeviin käytäntöihinsä, uutisoi The Guardian. Suosittu somepalvelu aikoo estää poliittiset mainokset Yhdysvalloissa vaaliyöstä 3. marraskuuta alkaen määrittelemättömäksi ajanjaksoksi.

Syyskuun alussa Facebook on myös luvannut lopettaa uusien poliittisten mainosten näyttämisen viikkoa ennen Yhdysvaltain vaalipäivää viime hetken misinformaation estämiseksi.

Facebookin mukaan muutosten on tarkoitus suojella tulevien vaalien koskemattomuutta torjumalla väärän tiedon leviämistä sekä äänestäjien tukahduttamista.

Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on aiemmin puolustanut päätöstä olla puuttumatta palvelussa esiintyvään poliittiseen mainontaan, mutta viime viikkoina Facebook on alkanut poistaa poliittisia mainoksia, joissa on vaarallisia ja harhaanjohtavia väitteitä.

The Guardianin mukaan Facebook pyrkii toimillaan välttämään vastaavan katastrofin, joka kohdattiin vuonna 2016, kun Venäjän hallinto tiettävästi käytti Facebookia manipuloidakseen Yhdysvaltain vaaleja. Edellisten vaalien jälkeen Facebook on palkannut tuhansia ihmisiä, jotka työskentelevät nyt vaaleja ympäröivän turvallisuuden parissa.