Perinteinen saksalaisyhtiö oli Vegasissa esillä omalla alueellaan varsinaisen messuhallin pihamaalla. Konseptiauto iNext oli piilossa suuren yleisön katseilta omassa teltassaan, teltan edustalla esiteltiin itsestään ajavaa moottoripyörää. Lisäksi tarjolla oli yhtiön Xdrive-ominaisuuksia esittelevä temppurata, jolla esiteltiin BMW:n citymaastureiden ajo-ominaisuuksia ääriolosuhteissa.

Parkkipaikasta maastoradaksi. Suomessakin nähty Xdrive-temppurata oli kasattu Las Vegasin messukeskuksen pihamaalle.

BMW Vision iNext on tyrmäävän näköinen suunnitelma, niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Esimerkiksi auton lattiassa on hyödynnetty parkettia ja kokolattiamattoa. Tällä on yritetty saada aikaan ennemminkin olohuonetta kuin autoa muistuttava tunnelma.

Perinteisen mittariston tilalla on puolestaan kaksi leveää näyttöä. Takapenkillä esimerkiksi musiikin ja ilmastoinnin ohjaus hoituu kankaan alle piilotettuja kosketuskontrolleja hyödyntämällä - tai sitten ääniohjausta käyttämällä.

Ohjauspyörä sentään on lähes perinteisen mallinen. Ohjauspyörää tai lattiasta tarvittaessa esiin nousevaa kaasua ja jarrua tosin ei BMW:n visioiden mukaan tarvitse juurikaan käyttää, sillä ajamisesta huolehtii tekoäly.

Reaalimaailman esittelyversio autosta pysyi valitettavasti tiukasti aidattuna paikallaan. Mikrobitti pääsi kuitenkin kokeilemaan miltä tulevaisuuden autokyyti tuntuu – virtuaalitodellisuuden avulla.

Koeajon aluksi testikuljettaja istutettiin ”työpaikalle”, jonka ikkunaan heijastettiin BMW:n älyassistentin tarjoamaa dataa. Tekoäly otti huomioon niin työhön kuin vapaa-aikaan liittyvät kalenterimerkinnät ja jopa ostoslistan.

Lyhyeksi jääneen ”työpäivän” päätteeksi oli aika vetäistä virtuaalisilmikko naamalle ja kadota virtuaalimaailmaan. Vr-kokemusta on vaikea tallentaa autenttisesti, mutta BMW itse tarjoaa Youtube-kanavallaan videon aiheesta.

Kun käsiin lyödään juuri vr-maailmassa näkyvän kaltainen futuristinen ratti, ja jalat tuntevat miten polkimet nousevat ja laskevat auton lattiasta on kokemus sykähdyttävän aidon tuntuinen, vaikkei animaatiossa fotorealistisuuteen olekaan pyritty. Jopa silityslautamainen käsinoja löytyi virtuaalimaailman lisäksi käsinkosketeltavana versiona reaalimaailman puolelta.

Kuten videolla näkyy, itse autoa sai ajaa vain palan matkaa, sen jälkeen kontrollit luovutettiin tekoälylle, joka suoriutuikin ajamisesta huomattavasti paremmin. Ajomallinnuksen osalta kokemusta ei oltu viilattu viimeiseen pisaraan asti – tai sitten vr-maailman tiet olivat kauttaaltaan mustan jään peitossa.

BMW Vision iNext on todella rohkea lupaus tulevaisuudesta. Futuristisen sähköauton on luvattu tulevan markkinoille 2021, nähtäväksi jää millaisia muutoksia malliin ehtii vielä ennen sitä tulla. Samalla jännitettävää riittää siinä siirtyykö autojen koeajaminen entistä enemmän virtuaalimaailman puolelle, jolloin autoja pääsisi kokeilemaan oman kodin rauhassa milloin tahansa. Renkaiden potkiminen sentään vaatiinee sentään vielä paikan päälle autokauppaan menemistä tulevaisuudessakin.