Sanoma luopuu vertaiskauppapalvelu ­Huuto.netistä ja hintavertailupalvelu Hintaseurannasta. Palvelut ostaa uusi yhtiö ­ePrice Oy , jonka takana ovat investointipankeissa uran tehnyt Jari Piiponniemi sekä finanssiteknologiayritys Eonen perustajat Toni Heikkonen ja Jani Ahmaoja .

Toimitusjohtaja Piiponniemen mukaan he päätyivät ePricen perustamiseen analysoituaan vertaisverkkokaupan palveluja Pohjoismaissa.

”Kun vertaa Ruotsiin ja Norjaan, Suomessa tämä ei ole ollut niin isoa bisnestä kuin sen pitäisi olla suhteessa kansantalouden kokoon. Tämä kertoo, että asiakasta ei ole ­kuunneltu tarpeeksi”, toimitusjohtaja Piiponniemi sanoo.

”Emme näe mitään syytä, miksi nämä eivät olisi paljon suurempia ja kannattavampia bisneksiä.”

Liiketoimintakaupassa ePricelle siirtyy 11 työntekijää vanhoina työntekijöinä. Kauppahinta on salainen.

Hintaseuranta onhintavertailusivustojen markkinajohtaja, mutta Huuto.net joutuu haastamaan suositummat Tori.fi:n ja Facebook-kirpputorit. Kaupassa ePrice saa Piiponniemen mukaan teknologian, joka mahdollistaa Huuto.netin alustan käyttämisen ­uusiin tarkoituksiin. Nyt Huuto.netissä myydään pääosin tavaraa, mutta Huuto.net voisi tulevaisuudessa laajentaa palveluihin.

”Lokaalisuus tulee ihmisille entistä tärkeämmäksi ympäristöarvojen noustessa. On aika todennäköistä, että ihmiset kiinnostuvat siitä, mitä naapurustosta saa.”

Huuto.net ja Hintaseuranta keräävät yhteensä viisi miljoonaa istuntoa kuukaudessa. Alustan menestys ei ole vain käyttäjämääristä kiinni, vaan ansaintamalli on saatava kannattavaksi. Piiponniemi huomauttaa, että muissa Pohjoismaissa kuluttajat ovat jo ­valmiita maksamaan vertaisverkkokaupan sivustojen käytöstä.

”Asiakkaat maksavat yhtä paljon ­palvelusta täällä kuin Ruotsissa, kunhan vain palvelu on oikea.”

Kaupan liitto ja Tampereen yliopisto arvioivat viime vuonna, että kuluttajien välisen vertaiskaupan arvo on Suomessa puoli miljardia euroa, ja verkossa vertaiskauppaa käydään 371 miljoonan euron arvosta. Vertaisverkkokauppa kasvaa 5–10 prosenttia vuodessa.