Tekoälyn vastassa oli viime vuonna maailman parhaksi kruunattu DOTA 2- joukkue OG. Ihmisten ja koneiden taisto ratkaistiin paras kolmesta -metodilla, jossa tekoäly nappasi voiton kotiin 2-0 -tuloksella.

Aivan täysin tekoäly ei peliä vielä hallitse, esimerkiksi valittavissa olevien pelihahmojen määrää oli rajattu rankasti, ja myös muutamia muita rajoitteita ottelussa oli. Tekoäly on kuitenkin oppinut pelaamaan hämmentävän hyvin, sillä se on tahkonnut peliä itseään vastaan 45 000 vuotta.

Ensimmäisessä osaottelussa hämmennystä ja jopa naureskelua herätti tekoälyn valitsema taktiikka, jossa kuolleet sankarit herätettiin heti henkiin. Ihmispelaajat harvoin tuhlaavat käytössä olevia rahavaroja moiseen pelin alkuvaiheessa. OpenAI:n edustajan mukaan tekoäly usein suosii lyhyen tähtäimen tuloksia, jotka tällä kertaa käänsivät pelin sille myös pitkällä tähtäimellä.

Toisessa osaottelussa tekoäly ei jättänyt naureskelun tai epäilyksen sijaa, vaan jyräsi ihmispelaajien yli vakuuttavasti heti ensiminuuteista alkaen.

Yhtiö on kertonut ettei aio enää järjestää vastaavia tapahtumia, mutta päästää vielä hetkeksi kenet tahansa haastamaan tekoälyn. Omia kykyjään pääsee mittelemään huhtikuun 18.-21. päivänä, mukaan voi ilmoittautua osoitteessa arena.openai.com.

Pelien pelaamisessa huipputasolle kehittyminen on OpenAI:lle pelkkä välivaihe. Pelikentillä opittuja kykyjä halutaan viedä eteenpäin reaalimaailmaan. Jo nyt OpenAI vauhdittaa esimerkiksi ihmismäisesti liikkuvien robottikäsien kehitystä, ja tulevaisuudessa sen algoritmeilla kehitetään yleistä tekoälyä, joka päihittäisi ihmisen missä tahansa tehtävässä.