Tutkimusyhtiö Norstat selvitti marraskuussa 2021 Samsung Electronics Nordicin toimeksiannosta suomalaisten ostotottumuksia Black Friday -tarjouspäivänä. Ehkä vähemmän yllättäen suomalaisten ostohermoja kutkuttavat eniten kodinelektroniikka eli kodinkoneet, älypuhelimet ja kuulokkeet.

Päivän budjettikin on monilla selvillä jo etukäteen, ja keskimäärin se on 178 euroa, selviää kyselytutkimuksesta.

11 prosenttia kaikista vastaajista kertoo hankkivansa Black Fridayna jonkin kodinkoneen. Toiseksi suosituin Black Friday -ostos on älypuhelin (10 prosenttia). 9 prosenttia vastanneista kertoo puolestaan hankkivansa Black Friday -tarjouksesta kuulokkeet. Myös pölynimuri, älykello ja televisio saavat kannatusta.

Kaikkien vastaajien keskiarvo Black Friday -ostoksille on 178 euroa, mutta osa on valmis laihduttamaan kukkaroaan huomattavasti suuremmillakin summilla. Esimerkiksi 31–45-vuotiaat aikovat laittaa haisemaan keskimäärin yli 240 euroa.

Kaikkein kovimpia Black Friday -kuluttajia ovat kyselyn perusteella yksityisyrittäjät, jotka aikovat hankkia tarjouksia keskimäärin noin 300 eurolla.

Kyselyyn vastasi 1036 suomalaista. Lähes puolet – tarkalleen ottaen 45 prosenttia vastaajista – odottaa tarjouspäivää aikeenaan ostaa jokin tietty tuote. Naisista 48 prosenttia on suunnitellut hankintaa ennakolta. Miehistä näin on tehnyt 42 prosenttia.

”Ostosten teosta Black Fridayna on kehittynyt suosittu ajanviettotapa, jota moni odottaa innoissaan. Kyselytutkimuksen mukaan vain noin neljäsosa kuluttajista on päättänyt, etteivät he osta Black Fridayna yhtään mitään. Teknologiatuotteista varsinkin älypuhelimet, älykellot ja kuulokkeet yleensä löytävät tiensä pukinkonttiin, eivätkä välttämättä tule heti ostajan käyttöön”, sanoo Samsung Suomen maajohtaja Mika Engblom tiedotteessa.