Tällä hetkellä Disneyn strategia tiivistyy ”Vauva-Yodana” tunnettuun hahmoon Mandalorian-sarjasta, The Verge kirjoittaa. Suurisilmäinen pikku olio on on jo nyt esimerkiksi lukuisten meemikuvien päätähti.

Disney on aina osannut markkinoinnin viimeisen päälle, näin on laita myös Mandalorianin kanssa. Star Wars -universumiin sijoittuvan sarjan viimeinen jakso julkaistaan juuri ennen Star Wars: The Rise of Skywalker -elokuvan ensi-iltaa.

Viimeisessä jaksossa on luvassa jokin elokuvaan liittyvä paljastus tai viittaus. Pienen vihreän menninkäisen ja sen suojelijana toimivan palkkasoturin seikkailut kiinnostavat yleisöä jo nyt valtaisasti. Parrot Analyticsin mukaan Mandalorian on kaikkein kiinnostavin sarja kaikista online-palveluista tarjolla olevista sisällöistä.

Samankaltaisia synergiaetuja hyödyntäviä projekteja on luvassa pian lisää. WandaVision-sarjassa seikkailevat Avengers-elokuvista tutut Scarlet Witch ja Vision. Sarja liitetään myös saumattomasti osaksi tulossa olevaa Doctor Strange -elokuvaa.

Disneyn kohdalla synergiajuna ei kuitenkaa pysähdy tähän. Yhtiö on esimerkiksi muuttanut huvipuistonsa Tower of Terror -ajon Guardians of Galaxy -teemaiseksi. Toisaalta taas Pirates of Caribbean ja Jungle Cruise ovat saaneet alkunsa huvipuistojen ajoista ja päätyneet valkokankaalle myöhemmin. Ja luonnollisesti kaikilla brändeillä on tarkoitus myös myydä t-paitoja, nukkeja, mukeja ja mitä mielikuvituksellisimpia fanitavaroita.

Amazon Studiosin strategisti Matthew Ball onkin todennut, että videopalvelun ei edes pitäisi olla ykköskeino rahan ansaitsemiseen. ”Striimauspalvelu kannattaa itse asiassa antaa kuluttajien käyttöön osana jotakin kalliimpaa ja hyväkatteisempaa tuotetta, esimerkiksi puhelinta, nettiyhteyttä - tai huvipuistolippuja”, Ball kirjoittaa.

Videopalveluiden kuninkaana häärännyt Netflix noudattaa monissa sarjoissaan strategiaa, jossa kaikki kauden jaksot täräytetään kerralla näkyville. Tämä ei välttämättä myöskään ole pitkällä tähtäimellä kaikkein viisain tapa, The Verge analysoi. Esimerkiksi Game of Thrones pysyi ihmisten mielissä koko viimeisimmän kautensa ajan, vaikka uusia jaksoja tarjottiin vain kerran viikossa.

Ainakin Mandalorianin kanssa Disney noudattaa samaa strategiaa. Yhdistettynä elokuviin, huvipuistoihin, leluihin, risteilyaluksiin tai vaikka 3300 dollaria yöltä maksavaan Star Wars -hotelliin Disney pysyy taatusti tavalla tai toisella ihmisten mielen ja kielen päällä jatkuvasti.