CNBC kertoo, että Disney on ilmoittanut vetävänsä media- ja viihdeosastonsa uusiksi. Tavoitteena on panostaa suoraan Disneyltä kuluttajalle meneviin palveluihin, eli suoratoistoratkaisuihin kuten Disney+ -palveluun.

Tätä varten Disney luo kokonaisuutta hallitsevan organisaation, joka on vastuussa niin sisällön jakamisesta kuin mainosmyynnistä ja Disney+ -palvelusta.

Disneyn mukaan uudelleenorganisointi on ollut suunnitteilla jo pidempään, mutta toteutusaikataulua nopeutettiin koronaviruksen aiheuttamien vaikutusten vuoksi. Koronan vuoksi esimerkiksi elokuvateatterien toiminta on epävakaata, mikä on puolestaan ajanut enemmän ihmisiä suoratoistopalveluiden pariin.

Voidakseen satsata suoratoistopalveluihinsa tosissaan Disney harkitsee kaikkia rahoituskeinoja. Tähän lukeutuu Disneyn osakkeiden miljardien dollarien arvoinen osinkopotti, jonka Disney saattaa jättää tällä kertaa maksamatta voidakseen käyttää nekin rahat lisäsisällön hankkimiseen.

Uutinen sai Disneyn osakekurssin heilahtamaan reippaasti viisi prosenttia ylöspäin.

Valmiiksi mammuttimaisen Disneyn kurssimuutos saa varmasti suoratoistopalveluiden nykyisen kuninkaankin, Netflixin hätkähtämään.

Toistaiseksi Netflixillä on kuitenkin tilaajamäärä puolellaan: Netflixillä on maailmanlaajuisesti noin 170 miljoonaa tilaajaa, kun taas Disney+ on löytänyt tiensä reiluun 50 miljoonaan talouteen. Disney+ tosin käynnistyi vasta vuoden 2019 marraskuussa, ja 50 miljoonan asiakkaan kasvu ensimmäisenä toimintavuotena on varmasti pantu Netflixissä merkille.