Microsoftin julkistettua uuden 2-in-1-tuotekategorian, oli Applella naurussa pitelemistä. Osuuko pilkka lopulta omaan nilkkaan?

Microsoftin kehittämä 2-in-1-tuotekategoria sai alkunsa Windows RT:n myötä. Tuolloin Applen toimitusjohtaja Tim Cook pilkkasi Microsoftia todeten, että leivänpaahtimen ja jääkaapin voi aina yhdistää, mutta ei siitä mitään toimivaa saada aikaiseksi.

Ääni on sittemmin muuttunut kellossa, sillä hybridilaitteilla on ollut merkittävä osuuteensa Applen iPad-myynnin laskussa. Hybridit valtaavat alaa, ja samaan aikaan perinteinen tablet-myynti jatkaa laskuaan.

Applen myynti kutistui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä laitetoimitusten laskiessa 8,9 miljoonaan vuoden takaisesta 10,3 miljoonasta. Samalla osumaa otti markkinaosuus, joka laski 26,9 prosentista 24,6 prosenttiin. Luvut ovat peräisin tutkimusyhtiö IDC:ltä, Softpedia kirjoittaa.

Kyseessä on Applelle peräti 13. peräkkäinen laskusuuntainen vuosineljännes. Cupertinon jättiläinen pysyttelee markkinajohdossa myös tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen laskusta huolimatta, mutta sen on keksittävä uusia tapoja kilpailijoiden kampittamiseksi.

Windows-pohjaisten hybridikoneiden vallatessa alaa on Apple yrittänyt lyödä kiilaa väliin omalla iPad Pro -tablet-tietokoneellaan. Toistaiseksi tulokset ovat kuitenkin olleet laihoja.

Apple ei ole kuitenkaan ainut tablet-tietokoneiden laskutrendistä kärsivä yritys. Mollivoittoisia tuloksia kirjattiin myös esimerkiksi Samsungin ja Lenovon osalta. Huawei puolestaan onnistu jopa kasvattamaan laitetoimituksiaan 2 miljoonasta 2,7 miljoonaan.