ExtremeTech kertoo, että uusi Xbox-sukupolvi on lähtenyt melkoiseen nousukiitoon. Microsoftin mukaan kyseessä on Xbox-konsoliperheen paras julkaisu koskaan.

Vaikka Microsoft ei kerrokaan tarkkoja lukuja vielä tässä vaiheessa, hurjat väitteet saavat tukea yllättävältä suunnalta. Brittiläisen palveluntarjoaja Virgin Median kaistankysyntä koki ennätyksellisen piikin Xboxin julkaisupäivänä, kun pelaajat käynnistelivät konsoleitaan, latailivat pelejä sekä päivityksiä ja ryntäsivät verkkoon.

Virgin Median mukaan sen kautta kulki 108 petatavua yksistään julkaisupäivän aikana. Virgin Median asiakaskantaan suhteutettuna se on 20 Gt per asiakas.

”Liikennepiikin huipulla dataa kulki joka sekunti 48 Assassin’s Creed Valhallan verran”, Virgin Media sanoi.

Myös palveluntarjoajat TalkTalk ja OpenReach kertovat ennätyksiä hipovista kaistankulutuksista.

Monet arvelevat menestyksen johtuvan tehokkaammasta suorituskyvystä sekä paremmasta taaksepäin yhteensopivuudesta PlayStation 5:een verrattuna. ET kuitenkin arvelee, että Microsoft teki kaksi riittävän erilaista versiota uutuuskonsolistaan, ja markkinoi niitä kahdelle riittävän erilaiselle markkinalle.

Kalliimpi ja tehokkaampi, 4k-tarkkuuteen kykenevä Xbox Series X hinnoiteltiin 500 euron arvoiseksi siinä missä merkittävästi vähätehoisempi ja vain 1440p tarkkuutta tarjoava Xbox Series S sai 300 euron hintalapun.

Tällä Microsoft onnistui kosiskelemaan sekä vähempään tyytyviä satunnaispelaajia että heitä, joille kelpaa vain paras.

Sonyn PlayStation 5 julkaistaan 19. marraskuuta. On mielenkiintoista nähdä, miten sen myynti lähtee käyntiin, etenkin Xboxiin verrattuna.