Verkkokaupoissa on riskinsä. Kerromme verkkokauppaoppaassamme, miten pidät korttisi tiedot tallessa ja saat haluamasi tavarat sovittuun hintaan.

Lähtökohtaisesti kannattaa suosia tunnettuja – ja isoja – verkkokauppoja. Tämä voi tuntua ikävältä pienten firmojen kannalta.

Pienten verkkokauppojen kanssa asiointi on kuitenkin perusteltua lähinnä silloin, kun kyse on sen verran marginaalisista tuotteista, ettei niitä suurilta löydy. Hinta harvoin on pienemmillä sanottavasti halvempi ja jos on, se on merkki olla tavallista varovaisempi.

Varmista, että tuotteiden sisältö ja kokonaishinta on ilmoitettu selvästi ja tarkasti. Asiallinen verkkokauppa ilmoittaa sivuillaan täydet yhteystiedot, mukaan lukien kaupan sijainnin ja kotimaan. Pelkän sähköposti- tai postilokero-osoitteen kanssa ei kannata asioida.

Tutki googlaamalla, mitä yrityksestä on sanottu. Vaikka nettipalstoilla usein liioitellaan, on huono maine usein ansaittua, varsinkin jos huonoja kokemuksia on paljon.

Verkossa on työkaluja, joilla voi selvittää kauppojen taustoja. Sellainen on esimerkiksi Scamadviser, johon syötetään kaupan osoite ja tiedot voi tarkistaa helposti.

Toinen työkalu on Trustpilot, joka perustuu pelkästään käyttäjien arvioihin ja on siksi myös avoinna kaikenlaiselle häiriköinnille ja tarkoitushakuiselle puuhastelulle.

Olennainen osa ostamista on maksaminen. Eri maksutavat onkin hyvä tuntea.

Ulkomaisissa verkkokaupoissa maksuvaihtoehtoina on yleensä luottokortti tai PayPal.

PayPal on todella yleisesti käytetty maksutapa ulkomailla, mutta suomalaisissa verkkokaupoissa jostain syystä äärimmäisen harvinainen.

Mikrobitin 12-kohtainen opas tarjoaa runsaasti vinkkejä siihen, kuinka teet ostoksia verkossa turvallisesti. Tutustu ohjeisiin täällä.

Lue: