Toimittaja Kaj Laaksonen kaivaa esiin ysärillä ja vuosituhannen vaihteessa jyränneet klassikot ja tutustuu nykyskeneen.

Simulaattoripelien juttusarjan osan 1 löydät täältä, osan 2 tästä linkistä.

Lentosimulaattorit olivat aikanaan pc-pelaamisen terävintä kärkeä. Se oli genre, missä kuroteltiin kaikkein korkeimmalle siinä, millaista grafiikkaa, tekoälyä ja fysiikan mallinnusta pc:llä on mahdollista tehdä.

Lentosimulaattorit olivat massiivimoninpelejä kauan ennen World of Warcraftia tai vaikkapa Ultima Onlinea.

Sellaiset pelit kuten Falcon 4, Warbirds, Flight Simulator X, Apache Longbow ja Eurofighter Typhoon ovat legendaarisessa maineessa. Itärintamaa on koluttu etenkin IL-2 Sturmovikin ja sen laajennusten parissa.

Kauas on silti tultu simulaattoripelien kunnian päivistä. Pelikonsoleiden nousun myötä pelaamisesta tuli tavisten hupia ja simulaattorit olivat ajautumassa vaaralliseen syöksykierteeseen. Kunnianhimo kasvoi niin suureksi, että simujen tekeminen kävi jatkuvasti kalliimmaksi, mutta samalla niiden harrastajat oli hemmoteltu jatkuvasti nirsommiksi. Rahaa saisi helpommin muualta.

Minne skene meni? Syöksyivätkö simulaattorit tuhoonsa, vai näyttikö vain siltä?

Mikrobitin foorumi on erinomainen paikka vanhojen kaiveluun ja simulaattorien muisteluun! Kerro myös, mikäli tiedät vaikkapa mielenkiintoisista rakenteluprojekteista tai harrastajaporukoista.