Oletko pohtinut urheilukellon ostamista?

Urheilukellon avulla käyttäjä voi seurata liikkumistaan, sykettään ja suorituksen kulkua. Urheilukello voi tuoda myös ilmoitukset kätevästi ranteeseen.

On näppärää, että useimmissa urheilukelloissa on valmiita treenipaketteja, joissa laite ilmoittaa alkulämmittelyn keston, liikkeet, sarjat sekä muistuttaa loppuverryttelyn merkityksestä.

Urheilukelloa voi usein käyttää myös unimittarina. Se näyttää tietenkin myös ajan. Jotkut urheilukellot toimivat täysin itsenäisinäkin laitteina mobiiliyhteyksien avulla.

Urheilukelloja on tarjolla monessa eri hintaluokassa ja monenlaisilla eri ominaisuuksilla varustettuina. Joissakin tapauksissa käyttäjälle saattaa riittää pelkkä kevyempi aktiivisuusranneke.

Kannattaa myös muistaa, että huipputason älykello ei välttämättä ole paras urheilukello. Monille aloittelijoille keskiverto älykellokin voi kuitenkin riittää aktiivisuuden seurantaan. Mikrobitti testasi 8 erilaista älykelloa vuoden 2020 kesällä.

Paras urheilukello: testit

Polar Vantage 2 (testi) on urheilukello henkeen ja vereen. Polar Vantage 2 on erinomainen kello, mikäli haluat saada kattavan ja räätälöidyn kuvan aktiivisuudestasi.

Fitbit Sense (testi) on kalliin puoleinen fitness-kello puolivalmiilla älyllä. Lippulaivatuote Sense on iso askel oikeaan suuntaan.

Fitbit Versa 3 (testi) kalleimman Sensen ja edullisempien rannekkeiden välimaastossa. Se tarjoaa paljon samoja ominaisuuksia kuin satasen kalliimpi Sense-älykello. Siinä on mukana myös gps.

Polar Grit X (testi) on juoksijan urheilukello. Polar Grit X ei sovi kaikille, mutta aktiiviselle juoksijalle tämä urheilukello on erinomainen valinta. Juoksukello tarjoaa yksityiskohtaista tietoa harjoittelusta ja muistuttaa tankkauksesta.

Polar Ignite (testi) on treenari ja unikouluttaja. Kello ohjaa harjoittelua ja antaa yhä tarkempaa tietoa unesta.

Polar Vantage V (testi) on hieman vanhempi versio Polarin huippukellosta. Satunnaiselle lenkkeilijälle tai päivätöiden ohella treenaavalle Polar Vantage V voi olla hieman yliampuva laite, mutta puoliammattimaiselle triatlonistille se tuo uusia elementtejä harjoitteluun ja palautumiseen.

Polar Vantage M (testi) on konstailematon kuntoilijan mittari. Kaikkiaan Vantage M on erittäin hyvä laite urheilun ja aktiivisuuden seurantaan. Mittaukseen vakavammin suhtautuvalle tai talviurheilua harrastavalle erillinen sykevyö on kuitenkin pakollinen hankinta.

Garmin Venu (testi) on erinomainen urheilukello, mutta tuskastuttava älykello. Sen keräämät tiedot vakuuttavat kattavuudellaan, vaikka älykellona Venu lähinnä tuskastuttaa.

Garmin Vivoactive 4s (testi) erottuu älykellojen valtavirrasta. Kevyt ja pienirunkoinen laite sopii erinomaisesti kapeaan ranteeseen, joten se käy erinomaisesti nuoremman polven urheilijalle.

Suunto 5 (testi) on aktiivisille liikkujalle suunnattu kello, joka tarjoaa myös hieman älyominaisuuksia.

Suunto 7 (testi) on urheilukellon ja älykellon risteytys, joka ei täysin onnistu kummassakaan roolissa.

Apple Watch Series 6 (testi) näyttää, kuinka älykellon kuuluu toimia. Uusitun watchOS7-käyttöjärjestelmän myötä eri liikuntaharjoitusten lukumäärä on kasvanut merkittävästi. Se sopii kehittyneempään aktiivisuuden seurantaan.

Apple Watch Series 4 GPS + Cellular (testi) on hieman vanhempi, mobiilidatalla varustettu älykello, joka toimii myös perustason aktiivisuuden seurantaan.

Apple Watch SE (testi) on edullisempi Apple Watch. Rannesykemittarin ansiosta Watch SE:tä voi käyttää myös urheilun seurantaan, mutta edelleenkään yleiskello ei päihitä oikeaa urheilukelloa.

Huawei Watch Fit (testi) on 100 euron kello, joka jatkaa valmistajan muiden älykellojen jalanjäljissä suljetulla ekosysteemillä ja huikealla akkukestolla.

Amazfit GTS (testi) on edullisempi älykello aktiiviselle liikkujalle. Vesitiiviys, kattavat harjoitusohjelmat ja mainio akkukesto yhdessä 140 euron hinnan kanssa tekevät Amazfit GTS -kellosta houkuttelevan.

Galaxy Fit e (testi) on Samsungin rannelaitteista edullisin. Se on tarkoitettu lähinnä aktiivisuuden seurantaan.

Honor Band 5 (testi) on monipuolinen ja huokea hyvinvointityökalu.

Muista myös juoksusovellukset

Monissa urheilukelloissa on mukana oma ohjelmistonsa.

Älykellojen omat urheilu- ja terveyssovellukset tarjoavat samat perusominaisuudet kuin maksulliset juoksusovellukset. Mihin juoksusovellusta siis tarvitaan?

Juoksusovellukset ovat vaihtoehto käyttäjälle, joka ei halua investoida rahojaan urheilukelloon.

Juoksusovelluksella voi myös saada uutta intoa lenkkeilyyn. Vertailimme kolmea juoksusovellusta: mukana olivat Adidas Running App Runtastic, Nike Run Club ja Strava.

Haluatko urheilukellon vai älykellon?

Kallis urheilukello voi olla yliampuva laite käyttäjälle, joka ei valmiiksi harrasta tavoitteellista urheilua.

Näitä kelloja ei ole tarkoitettu urheiluharrastuksen aloituskynnyksen madaltamiseen, vaan olemassa olevan harrasteen tarkkailuun ja harjoittelurakenteen vahvistamiseen.

Urheilukellon hankkiminen ei ole oikotie onneen. Laitteen järkevä käyttö vaatii pitkäjänteisyyttä. Käyttäjää varten yksilöityä sisältöä ei pääse syntymään, mikäli kelloa ei muista pitää ranteessa.

Mikrobitin testaajan mukaan keskiverron älykellon tarjoamat selkeät ja yksinkertaiset harjoitukset riittävät useamman sunnuntailenkkeilijän arkeen. Harrastuksen muuttuessa tavoitteelliseksi kannattaa päivittää myös rannerauta käyttötarkoituksen mukaan.