Jokainen netinkäyttäjä on varmasti tottunut siihen, että linkkien tekstit ovat oletuksena sinisiä. Tämä on yksi internetin horjuttamattomia oletusarvoja, eikä linkkien värivalintaa tule juuri kyseenalaistettua. Mutta miksi juuri sininen, eikä esimerkiksi punainen?

Sinisten linkkien historiaa on ruodittu Mozillan blogissa. Värivalinta tuli ajankohtaiseksi 1980-luvulla värinäyttöjen yleistyessä. Varhaisimmat viitteet sinisistä linkeistä osoittavat Marylandin yliopistoon, jossa professori Ben Shneiderman ja tätä avustaneet opiskelijat tutkivat eri värisiä hyperlinkkitekstejä 80-luvun loppupuoliskolla.

Shneidermanin mukaan punaiset linkit erottuivat hyvin selkeästi taustastaan, mikä teki siitä varteenotettavan vaihtoehdon siniselle. Punaista tekstiä oli kuitenkin hieman hankala lukea, mikä vaikutti lukijoiden kykyyn ymmärtää lukemaansa. Sininen erottui yhtä hyvin mustasta ja valkoisesta taustasta, eikä värillä ollut vaikutusta luetun tekstin sisäistämiseen.

Sinisen värin asema vahvistui entisestään vuosina 1987–88 järjestetyissä konferensseissa, joissa kehitettiin standardeja hypertekstille. Linkkien väriin kiinnitettiin huomiota vuosikymmenen vaihteessa erityisesti luettavuuden kannalta. Myös www:n isänä tunnettu Tim Berners-Lee osallistui työpajoihin, joissa etsittiin sopivinta väriä linkeille.

Ajan myötä sininen alkoi saavuttaa epävirallisen aseman ohjelmistojen yleisenä korostusvärinä. Tämä näkyi paitsi hyperlinkeissä, myös käyttöjärjestelmissä. Mainittakoon myös, että käytetyn sinisen sävy tummui hieman 1990-luvun alussa. Tätä ennen linkeissä käytettiin vaaleampaa sinisen sävyä.

Lopullisesti sinisen hyperlinkin sementoi Mosaic, joka oli 90-luvun alun laajimmin käytetty www-selain. Mosaicin jalanjäljissä siniseen oletusväriin ovat luottaneet myöhemmätkin selaimet.

Jälkiviisaasti voidaan todeta sinisen tekstin olevan siksikin hyvä valinta, ettei se aiheuta ongelmia värisokeille henkilöille. Puna-vihersokeus on värisokeuden tyypillisin muoto, mutta sinisen värin erottamisessa ongelmia on huomattavasti harvemmalla.