Miksi rasismi, naisviha, seksismi, homofobia ja vihapuhe rehottavat nettipeleissä? Miksi niissä sallitaan käytös, jota ei yhteiskunnassa tai edes muualla internetissä muuten suvaita?

Mikrobitti perehtyi ilmiöön, joka on saanut rehottaa vapaana niin pitkään, että huonoa käytöstä pidetään jo melkein nettimaailman luonnonlakina.

Nettipelikokemuksia kartuttaneissa haastatteluissa useat vastaajat kertoivat jättäytyneensä suosiolla pois, rajoittavansa netissä pelaamisen omaan kaveriporukkaan tai keskittyvänsä vain yksinpelaamiseen. Syinä olivat useimmiten vihamielisyys tai pelko häirinnän kohteeksi joutumisesta.

Myönteisimpiä vastauksia tuli sitä enemmän, mitä nuorempi vastaaja oli. Naiset kokivat nettipelien ilmapiirin vaaralliseksi ja pelkäsivät joutuvansa häirinnän tai vääränlaisen huomion kohteeksi. Vaikuttaa siltä, että nettipeleissä viihtyvät enimmäkseen nuoret valkoiset miehet ja pojat.

Sikamaista käytöstä ja raivoamista nettipeleissä on vaikea ymmärtää, jos sitä katsoo irrallaan muusta nettikulttuurista. Pelienhän pitäisi lähtökohtaisesti olla vain ajanvietettä. Tapa rentoutua. Jotain jolla saa ajatukset irti arjen askareista ja huolista. Ehkä tapa olla hetken aikaa joku muu.

Miksi kukaan haluaisi tehdä sellaisesta itselleen ikävää?

Pelifirmojen kannalta myrkyllinen ilmapiiri on ongelma, koska se on omiaan sulkemaan osan mahdollisesta yleisöstä ulos. Ilmiö on pakottanut kehittäjiä myös olemaan luovia kommunikaatioratkaisujen kanssa. Kaikissa peleissä ei tarvitse avata mikrofonia lainkaan tai kuunnella muiden huutoja, vaan viestintä on järjestetty muilla tavoin.

Lue lisää.