Vuodesta 2016 ennustettiin virtuaalitodellisuuden läpimurron vuotta. Vaikka vr-laitteiden arkikäyttöön on vielä matkaa, hinnat ovat pudonneet parin viime vuoden aikana entistä useampien kuluttajien kukkarolle sopivalle tasolle.

It-konsulttitalo HiQ on jo pidempään kehittänyt virtuaalitodellisuuden sovelluksia Ruotsissa. Nyt yritys aikoo myös alkaa tarjota osaamistaan Suomessa.

”Virtuaalilasit mahdollistavat etäläsnäolon. Se voi mullistaa monta toimialaa, kun tarvitaan entistä vähemmän asiantuntijoita paikan päällä”, sanoo HiQ:n omistaman digisuunnittelutoimisto Great Apesin toimitusjohtaja Mikko Sairio.

Hän uskoo vakaasti, että virtuaalitodellisuus ja siihen läheisesti kytkeytyvä lisätty todellisuus voi muuttaa jo lähivuosina merkittävästi esimerkiksi hyvinvointipalveluita ja huolto- sekä kunnossapitotoimintaa.

Esimerkiksi arkkitehdit ovat jo käyttäneet virtuaalitodellisuutta jo pidempään osana suunnittelua. Virtuaalilasien avulla on mahdollista nähdä, miltä suunniteltu rakenne näyttää toiselta puolelta.

”Laseihin aiemmin liittynyt teknologian pullonkaula on jo saatu rikottua. Nyt pystytään jo tekemään virtuaalitodellisuutta. Käyttö laajenee vähitellen viihteestä myös muualle”, Sairio näkee.

HiQ arvioi itse, että virtuaalitodellisuus on Suomessa jo jokapäiväistä elämää vuonna 2030. Yritys havainnollistaa teknologian yleistymistä esimerkillä, jossa kuvataan tänä vuonna syntyvän Leo-pojan elämää.

”14-vuotias Leo käyttää vuonna 2030 virtuaalitodellisuutta aktiivisesti. Kun häntä alkaa kiinnostaa seurustelusuhde, hän saattaakin olla etäsuhteessa kiinalaisen tytön kanssa, jonka hän on tavannut virtuaalitodellisuudessa”, HiQ:n design- ja palvelumuotoilutoimintoja vetävä Aki Ruohonen kuvaa.

Teinin elämä poikkeaa todennäköisesti 2030-luvulla myös monella muulla tavalla tästä päivästä. Ajokortin tai mopokortin suorittaminen tuskin kiinnostaa nuorisoa, sillä autot ohjautuvat automaattisesti ilman kuljettajaa.

Vuoteen 2030 mennessä perinteisen kilpaurheilun rinnalla suosiotaan on kasvattanut niin sanottu elektroninen urheilu, jossa kilpaillaan tietokonepeleissä toisia pelaajia vastaan.

Lähde: Tivi