Toyotan, Audin ja Mercedeksen lisäksi Linuxiin, tarkemmin ottaen Unified Code Base -Linux-jakeluun luottavat muun muassa Suzuki, Nissan, Honda, Mazda sekä Ford, ZDNet kirjoittaa. Unified Code Basea (UCB) hallinnoi Automotive Grade Linux -niminen yhteistyöjärjestö. AGL:llä on yli 140 jäsentä.

Hevosvoimien lisäksi modernit autonostajat ovat kiinnostuneita kulkupelinsä tarjoamasta viihteestä ja informaatiosta, infotainmentista. Autovalmistajat voivat muokata Unified Code Base -jakelusta sopivan palvelukokonaisuuden omiin ajoneuvoihinsa.

Miksi autovalmistajat sitten ovat päätyneet juuri Linuxiin? AGL-pomo Dan Cauchyn mukaan asiaan on hyvin yksinkertainen selitys. Hän huomauttaa, että autovalmistajista on tulossa myös ohjelmistoyhtiöitä, ja tavallisten teknologiayhtiöiden tapaan niissä on huomattu, että avoin lähdekoodi on tie menestykseen.

Viihteen ja informaation lisäksi kuljettajat kaipaavat myös erilaisia turvaominaisuuksia sekä lopulta jopa itseajavia autoja. Linux voi olla ratkaisu niihin kaikkiin.

AGL toivoo, että siitä tulee alan standardi. Se on myös mahdollista, ja yhtiö onkin hyvässä vauhdissa kohti tavoitettaan. Päivän sana on yhteistyö: eri yhtiöt kehittävät ohjelmakoodia yhdessä, mikä supistaa kehitystyöhön kuluvan ajan minimiin, ZDNet huomauttaa. AGL mahdollistaa myös eri autovalmistajien hyödyntävän, jakavan ja käyttävän uudelleen samaa ohjelmakoodia.

AGL:n uusin tulokas on eteläkorealainen Hyundai. Hyundai päätyi AGL:n valitsemiseen juuri sen monipuolisuuden ja joustavuuden takia. Yhteistyöllä Hyundai haluaa tarjota myös oman panoksensa tulevaisuuden autojen järjestelmien kehittämiseen. Vuosikymmenen vaihtuessa lähes jokainen auto pyöriikin Linuxin voimalla, ZDNet ennustaa.