New York Times on selvittänyt ilmiötä. Käyttäjän kannalta ongelmallista on se, ettei käyttäjäparka voi edes tietää, kuka hänestä tietoja kerää. Sovellukset ja palvelut kun jakavat tietojaan edelleen. Järkyttävältä kuulostaa, että yhden ainoan iOS-sovelluksen havaittiin raportoivan käyttäjän sijainnin 40 eri yhtiölle.

Kun käyttäjän sijainti rekisteröidään parinkymmenen minuutin välein ympäri vuorokauden, hänen henkilöllisyytensä on haluttaessa helposti selvitettävissä.

NYT testasi 20 sovellusta, joiden epäiltiin jakavan keräämiään tietoja eteenpäin. Sovelluksista 17 lähetti eri yrityksille käyttäjien tarkkoja koordinaatteja jatkuvasti. Esimerkiksi WeatherBug-sovellus jakoi tietonsa 40 yrityksen kanssa.

Sovellusten selitykset tietojen keräämiselle ja välittämiselle ovat usein harhaanjohtavia. Esimerkkinä mainitaan theScore-urheilusovellus. Se lupaa suositella käyttäjälle kiinnostavia paikallisia joukkueita ja pelaajia. Tätä tehdessään sovellus jakaa käyttäjän sijaintitiedot 16 yritykselle, joista osa työskentelee mainonnan parissa.

Tällainen tietojen jakaminen ei ole edes pienten hämäräfirmojen hommaa. IBM omistaa mutkan kautta Weather Channel -sovelluksen, joka sanoo käyttävänsä sijaintitietoja räätälöityjen paikallisten säätietojen tarjoamiseen. Sama tieto jaetaan myös joillekin sijoitusrahastoille tästä erikseen käyttäjälle kertomatta.

Lähde: Tivi