Kongressin huolena on, että teknologiajättien valta on kasvanut liian suureksi. Suurennuslasin alla on myös Applen App Store -sovelluskauppa, joka on käytännössä monopoli sulkien kilpailijat ulos bileistä.

Kongressi puhuu App Storesta, mutta yhtä hyvin se voisi puhua Valven Steamista, Engadget kirjoittaa.

Steam on jo pitkään ollut käytännössä pelimyynnin monopoli, minkä lisäksi myös Valve nappaa Applen tapaan 30 prosentin osuuden myynnistä. Steamin arvoksi arvioidaan noin neljä miljardia dollaria, ja ilmoille on heitetty epäilyjä, että App Storen ja Googlen Play-sovelluskaupan esikuvana toimi juurikin Valven alusta.

Steam julkaistiin vuonna 2003. Alun perin sen tarkoituksena oli helpottaa Valven omien pelien päivittämistä. Yhtiö teki alustasta kuitenkin pakollisen Half-Life 2:n julkaisun myötä. Sittemmin pelipalvelusta on kasvanut mammutti, jonka todelliset kilpailijat ovat olleet harvassa.

Vasta viime aikoina Valven kentälle on kävellyt haastaja, Epic Games Store. Epic on haalinut omaan talliinsa yksinoikeuspelejä, jotta asiakkaat saataisiin houkutelluksi pois Valven pelikentältä.

Teknojättien kuuleminen on merkittävä tapahtuma, ja sillä odotetaan olevan vaikutuksia Yhdysvaltain kilpailulainsäädäntöön pidemmällä aikavälillä.