Yhdysvaltalainen junatekniikkayhtiö Wabtec on pilotoinut kolmen kuukauden ajan akkukäyttöistä FLXdrive-veturiaan raskaan rahdin kuljetuksessa Kalilforniassa, New Atlas kertoo.

Veturi toimi osana hybridijärjestelmää sähköttömällä radalla, jossa rahtijunan vetoon osallistuivat myös perinteiset dieselveturit. Akkuveturin käyttäminen vähensi dieselin kokonaiskulutusta 11 prosentilla.

Pilotissa matkaa tehtiin San Joaquinin laaksossa mäkisellä reitillä. Kilometrejä pilotissa kertyi yhteensä runsaat 21 400.

Junaa operoitiin BNSF Railway -yhtiön rahdinkuljetuksessa. Pilottikokeilu alkoi tammikuussa 2021.

FLXdrive-veturia kuvaillaan maailman ensimmäiseksi kokonaan sähköakuilla toimivaksi veturiksi. Siinä on 18 000 litiumioniakkukennoa.

Veturin akkukapasiteetti on 2,4 megawattituntia. Sen lisäksi, että akut ladataan pääsääntöisesti latausasemalla, ne lataavat itseään jonkin verran myös matkan aikana ottamalla talteen jarrutusenergiaa kuin sähkö- ja hybridiautot konsanaan.

Vertailun vuoksi: keskikokoisen sähköauton Tesla Model 3:n isompien mallien akkukapasiteetti on enimmillään reilut 75 kilowattituntia. Teslaan verrattuna FLXdriven akkukapasiteetti on siis noin 30-kertainen. Akkuveturin valtava kapasiteetti merkitsee, että se tarvitsee hyvin tehokkaan latausaseman.

Akkukäyttöinen veturi on keino vähentää dieseljunakuljetusten päästöjä. Wabtecin mukaan pilotissa saavutettu 11 prosentin säästö polttoaineessa vastaa 6 200 gallonan säästöä dieselinkulutuksessa koko pilotin yli 20 000 kilometrin matkalla.

Tämä taas vastaa noin 69 tonnin hiilidioksidipäästöjä.

Muutama vuosi sitten Suomen hiilidioksidipäästöt henkeä kohden olivat reilut 10 tonnia, joten pilotin säästö vastaa esimerkiksi noin kuuden keskivertosuomalaisen vuoden päästöjä. (Päästöt tosin laskevat nyt hieman vuosi vuodelta eikä kaikkien elinkeinoelämän päästöjen jyvittäminen kansalaista kohden ole ongelmatonta, mutta tämä antaa kuvan suuruusluokasta.)