Vuosituhannen alussa Microsoft oli yhtiö, joka oli pelottavan voimakas. Se hallitsi tietokoneiden käyttöjärjestelmiä, valmisti tietokoneiden käytetyintä tuottavuustyökalua eli Officea ja tunki itseään internetiin. Kilpailuviranomaiset väijyivät yhtiötä ja halusivat rajoittaa sen toimintaa. Bill Gates oli roolimalli ohjelmistoyrittäjille ja Microsoft arvostettu työnantaja.

15 vuotta myöhemmin yhtiö on varjo entisestään. Vaikka yhtiöllä edelleen on yli kymmenen miljardin dollarin vuotuinen liikevaihto, ei kukaan ole huolissaan sen voimasta. Windows on edelleen yleisin pc-laitteiden käyttöjärjestelmä, mutta se ei kiinnosta juuri ketään, kun tietojenkäsittelyn fokus on siirtynyt ensin mobiililaitteisiin ja sitten pilveen, joissa Microsoftin asema on yrityksistä huolimatta edelleen vaatimaton.

Ennen Microsoftia saman kohtalon koki AOL. Yhdysvalloissa AOL oli synonyymi verkkoviestinnälle – ennen kuin internet, katastrofaalinen fuusio Time Warnerin kanssa ja lopulta yrityskauppa kutistivat entisen jättiläisen Verizon-operaattorin sisältöyksiköksi.

Nyt imperiumin rakennusvaiheessa on Facebook. Mikään ei tunnu rajoittavan Mark Zuckerbergin suunnitelmia. Maailmassa, jossa yritysten strategiat homehtuvat muutamassa kuukaudessa, Facebookin perustaja esitteli taannoisessa kehittäjäkokouksessa yhtiön kymmenen vuoden roadmapin. Ja koska verkkobisneksissä ei ole tarpeeksi, on Zuckerberg mukana hankkeessa, jossa lähetetään miniavaruusaluksia Alpha Centaurin liepeille.

Facebook romahtaa väistämättä jossain vaiheessa.

Varsinkin mediakentällä Facebookin valta on herättänyt lähes paniikinomaista huolta. Facebook tuntuu integroivan palveluunsa kaikenlaisia toiminteita, joita varten aiemmin oli olemassa omia ohjelmiaan tai jopa kokonaisia teollisuudenaloja. Hyvä esimerkki on Facebookin Instant Articles -palvelu, joka näyttäisi tekevän tarpeettomaksi perinteisten lehtiyhtiöiden sisällönhallinta- ja mainosmyyntijärjestelmät ja levikkimarkkinoinninkin.

Tilanne muistuttaa Microsoftin toimintaa joskus 90-luvun lopulla. Tuolloin käyttöjärjestelmävalmistajaa aktiivisesti estettiin lisäämästä käyttöjärjestelmäänsä toimintoja, joita tekemään pienemmät yhtiöt olivat luoneet omia apuohjelmiaan. Jostain syystä vastaavia vaatimuksia ei nyt tehdä Facebookin suhteen.

Ehkä olemme nyt viisaampia ja tiedämme, että Facebook romahtaa väistämättä jossain vaiheessa. Ja verrattuna Microsoftiin FB on kuitenkin vain sosiaalisen median palvelu. Se vaatii toimiakseen maailmanlaajuisen tietoverkon ja laitteita, joiden kehittämisessä, valmistamisessa ja myynnissä Facebookilla ei ole merkittävää roolia.

FB:n voi pudottaa mikä tahansa sosiaalisen median palvelu, joka tarjoaa tarpeeksi hyviä palveluita ja kyllin hyvän bisneslogiikan. Rapautumisen ensimmäiset merkit ovat ehkä jo ilmassa: alle 20-vuotiaat vierastavat Facebookin kaltaista yleismediaa ja suosivat WhatsAppin ja Snapchatin kaltaisia keskustelusovelluksia. Niihin verrattuna Facebook alkaa näyttää samalla tavalla nukkavierulta kuin Office-ohjelmiston pahvinen pakkaus vuosituhannen vaihteesta.

Kirjoittaja on Yle Areenan palvelupäällikkö ja lopettanut Mikrobittiin kirjoittamisen kolme kertaa. Kolumni julkaistu alun perin Mikrobitin numerossa 5/2016.