Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on poiminut Porschen viskaaman taisteluhansikkaan radalta.

Muskin tähtäimessä on Porschen täyssähköinen superauto Taycan, joka kellotti hiljattain Nürburgringillä kaikkien aikojen nopeimman sarjavalmisteisella sähköautolla ajetun kierroksen.

Taycan hurautti kiepin ajassa 7 minuuttia ja 42 sekuntia. Musk on selvin sanoin ilmaissut halunsa siirtää tämä ennätys historian lehdille.

“Aiomme rikkoa ennätyksen Model S Plaid-versiolla. Auto otetaan tuotantoon ensi vuoden loka-marraskuussa”, Musk kertoi tiistaina.

Uutistoimisto Reutersin lainaaman Auto Motor Und Sportin mukaan Teslan S-malli olisi jo epävirallisissa testioloissa kiepauttanut kierroksen 7 minuutissa 23 sekunnissa. Tesla vahvisti torstaina omassa tviitissään, että auto yltää 7,20 kierrosaikaan.

Tämä alittaisi kirkkaasti Taycanin ennätyskierroksen. Kalifornialainen sähköautonvalmistaja löi lisää pökköä pesään ilmoittamalla, että pienellä laitolla jopa 7,05 kierrosaika on mahdollinen.

Nürburgring tunnustaa vain virallisissa kilpailuoloissa saavutetut ennätystulokset.

RoadShow-sivuston mukaan Plaid-versio on varustettu peräti kolmella sähkömoottorilla. Moottoreista kaksi sijaitsee taka-akselilla ja yksi keulan alla.

Auton alle on isketty erityisleveät Goodyearin Eagle F1 Supersport RS-kumit sekä mahdollisesti myös keraamiset jarrut. Ennätyskoetta varten sisätilat riisutaan kaikesta ylimääräisestä varustelusta, mikä sekin erottaa auton tavallisesta sarjatuotantomallista.

Sivusto kiinnittää huomiota auton maksimaalista suorituskykyä koskevaan Teslan vaitonaisuuteen. Yhtiö on välttänyt hehkuttamasta suorituskyvyn äärirajoilla toimivan auton sitkeyttä ja kestävyyttä.

Aiempien kokemusten perusteella Teslan Model S kärsisi heikentyvistä tehoista riittävän pitkän ja lujavauhtisen ajon kuluessa. Porschen Taycanin kohdalla samanlaista ominaisuutta ei sivuston mukaan ole havaittavissa, vaan auto nielee kilometrejä etumaskin värähtämättä.

Muskin kilpailullinen asenne juontaa yksinkertaiseen ja monen autonvalmistajan hyväksi havaitsemaan reseptiin: vauhti myy.

Sarjavalmisteisten sähköautojen uusi kierrosennätys puhaltaisi uutta hehkua Model S:n jo hieman hiipuvaan elinkaareen. Ajoituskin osuisi kohdalleen, sillä laatuautojen suuret saksalaiset pelurit Audi, Porsche, BMW ja Mercedes-Benz valmistelevat parhaillaan omaa rynnistystään sähköautomarkkinaan.

Lähes jokainen itseään kunnioittava urheiluautonvalmistaja on rääkännyt ajokkejaan Nürburgringin äärimmäisissä oloissa. Saavutettuja suoritusarvoja verrataan suoraan kilpailijoiden vastaaviin saavutuksiin.

”Kahdella eri autolla samalla radalla, samalla nopeudella ja samoissa mutkissa ajetut kierrokset kertovat, kuinka hyvin autot vertailussa pärjäävät”, Nissan Skylinellä vuonna 1996 rataennätyksen ajanut kilpa-ajaja Dirk Schoysman sanoo.

Nürburgring kuului formulasirkuksen näyttämöihin aina vuoteen 1976. Tuolloin itävaltalainen mestarikuljettaja Niki Lauda joutui vakavaan onnettomuuteen, joka oli lähellä viedä hänen henkensä.

Seuraavan vuoden toukokuussa esiteltiin Nürburgringin lyhennetty ja levennetty rataversio.

Autonvalmistajat ovat kuitenkin testanneet jatkuvasti omia tuotteitaan alkuperäisen Nordschleife-radan vaativissa oloissa.

”Niissä oloissa kaikki auton salaisuudet paljastuvat”, Schoysman kiteyttää.

Nürburgringin kaikkien aikojen nopeinta kierrosaikaa pitää hallussaan Porschen Evo Hybrid 919. Saksalaisen kilpa-ajajan Timo Bernhardin luotsaama ratakiituri pätki himpun yli 20 kilometrin mittaisen Nordschleifen radan aikaan 5,19 viime vuonna.

Kierros taittui 234 kilometrin keskituntinopeudella. Vauhdin absurdius korostuu kun ottaa huomioon Nordschleifen vaativan luonteen: rata tunnetaan jyrkistä mutkistaan, korkeuseroistaan, katveistaan ja erittäin kapeista suoja-alueistaan.