Epicin mukaan uusi Online Services -ohjelmistotyökalupaketti antaa kehittäjien lisätä peleihinsä alustasta riippumattomia palveluja, eli pelaajat kirjautuvat sisään aina samoilla tunnuksilla, ja säilyttävät ystävänsä, peliprofiilinsa sekä saavutuksensa.

Toisin sanoen, Epic tekee juuri sen mitä pelikonsolien valmistajat ja Microsoft ovat pitäneet pitkään mahdottomana.

Ars Technica kertoo, että tulossa on myös käyttäjien itse luomaa sisältöä, paranneltuja sosiaalisia ominaisuuksia, huijauksenvastaisia työkaluja ja muuta.

Työkalupaketti julkaistaan vaiheittain vuoden 2019 aikana.

Keväällä saapuu alustariippumaton datatallennus sekä pilveen tallentuvat pelit.

Kesällä julkaistaan alustariippumattomat saavutukset sekä tuki pelaajien väliselle puheviestinnälle.

Syksyllä on tarkoitus antaa pelaajien muodostaa peliporukoita ja löytää itsensä tasoisia vastustajia alustasta riippumatta.

C-pohjainen työkalupakki tukee Unityä ja Unreal Engineä, mutta se on myös kehittäjien vapaasti muokattavissa muihin pelimoottoreihin sopivaksi.

Verkkoinfrastruktuuri rakennetaan pääasiassa Amazon Web Services -pilven päälle, aivan kuten Fortnitekin.

Epic on viime aikoina kunnostautunut pelialan hyväntekijänä. Se julkaisi äskettäin suunnitelmansa Steamin suoralle kilpailijalle, pelikaupalle joka vetää välistä huomattavasti pienemmän siivun kuin Steamia pyörittävä Valve.