Suosittua videopalvelua TikTokia on kritisoitu useaan otteeseen haitallisesta sisällöstä, jonka on katsottu edistävän negatiivista kehonkuvaa. Kritiikin seurauksena TikTok on kertonut kieltäneensä plastiikkakirurgiaan liittyvän mainonnan alustalla. Kielloista huolimatta kosmeettista kirurgiaa tarjoavat klinikat ovat löytäneet keinon kiertää palvelun asettamia sääntöjä käyttämällä maksetun mainonnan sijaan suosittuja aihetunnisteita.

Business Insider selvitti, miten nopeasti teini-ikäinen törmää TikTokissa plastiikkakirurgiaa mainostavaan videoon. Toimittaja käytti sovellusta tekeytyen 14-vuotiaaksi, ja ensimmäinen plastiikkakirurgiamainos tuli vastaan jo 8 minuutin käytön jälkeen.

Myös käyttäjien omat plastiikkakirurgiaan liittyvät videot ovat suosittuja palvelussa. Tästä kertoo esimerkiksi se, että aihetunnisteella #plasticsurgery on yli 3,8 miljardia katselukertaa. Erityisen paljon katseluita ovat keränneet #nosejobcheck-videot, joissa käyttäjät esittelevät nenäleikkauksensa tuloksia.

Plastiikkakirurgiaan liittyvät sisällöt voivat olla haitallisia erityisesti palvelun nuorille käyttäjille. Tilastopalvelu Statistan mukaan teini-ikäiset ja lapset muodostavat suurimman osan aktiivisista TikTok-käyttäjistä. Esimerkiksi yhdysvaltalaisista käyttäjistä 32,5% on alle 19-vuotiaita. Sovellus vaatii käyttäjiltä vähintään 13 vuoden ikää, mutta vaatimus on helppo kiertää valehtelemalla ikänsä.

Plastiikkakirurgi Kim Patrick Murray ei kuitenkaan pidä palvelujensa mainostamista TikTokissa ongelmallisena. Murray on löytänyt asiakkaita sosiaalisen median avulla ja suorittaa leikkauksia jopa 14-vuotiaille nuorille. Murrayn mielestä on positiivinen asia, mikäli itsetunto-ongelmien kanssa painiskeleva nuori näkee TikTokissa hänen mainoksensa ja päättää hakeutua leikkaukseen.

"Nenäleikkaukset ovat suhteellisen kesy aihe verrattuna moniin muihin TikTokissa oleviin sisältöihin. Jos haluat tarkastella negatiivisia asioita, niin pahempaa ovat bikineissä tanssivat teinit", Murray kommentoi.

Mental Heath Foundiationin johtaja Antonis Kousoulis on voimakkaasti eri mieltä Murrayn kanssa. Kousoulisin mukaan on täysin sopimatonta, että plastiikkakirurgiaa mainostavat sisällöt tavoittavat nuoria, oli kyse sitten maksetusta mainoksesta tai aihetunnisteiden käytöstä. Hän toivoisi, että plastiikkakirurgit ymmärtäisivät mainosten lisäävän psykologisia syitä, joiden johdosta ihmiset haluavat leikkaukseen.