Neljä vuotta sitten Yhdysvalloissa lanseerattu, 3–12-vuotiaille suunnattu YouTube Kids saapuu vihdoin myös Suomeen. Videopalvelu auttaa löytämään lapsille sopivaa sisältöä ja antaa vanhemmille välineitä katselun rajoittamiseen.

Kyseessä on sovellus, jonka voi ladata Google Play- tai App Store -kaupasta. Käyttö tapahtuu siis puhelimella tai tabletilla tai televisiolla Chromecastin, Apple TV:n, pelikonsolin tai muun älytelevisiotoiminnon kautta.

Selainkäyttö ei tällä hetkellä ole mahdollista.

Lapselle tehty. Youtube Kidsin päänäkymä on selkeä.

Lapset voivat seurata YouTube Kidsissä sisältöä neljästä eri kategoriasta, jotka ovat ohjelmat, musiikki, opetus sekä tutustu. Vanhemmat voivat valita lapsilleen sopivaa sisältöä kanavista koottujen kokoelmien joukosta.

YouTube Kids on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja se on varustettu suurilla kuvilla ja selkeillä ikoneilla. Sisällön hakeminen myös äänen avulla on mahdollista.

Aikuinen mukaan aluksi. Kun sovellus on ladattu, asetukset käydään vanhemman kanssa läpi.

Vanhemmat voivat valita sovelluksessa lapsen nähtäväksi vain tietyt kanavat tai videot. Lisäksi tiettyjä kanavia ja videoita voi myös halutessaan estää ja hakutoiminnonkin piilottaa.

Katseluaikaa on mahdollista rajoittaa, ja sovellus kertoo lapselle, kun katseluaika on päättynyt.

Jokaiselle oma. Lapsille voi tehdä omat profiilit, joiden asetuksia voi muokata erikseen.

Sovellus on ilmainen, mutta kannattaa kuitenkin huomioida, että palvelussa lapsille näytetään mainoksia. Turvalliseen ympäristöön panostaminen näkyy myös palveluun sijoitettavassa mainonnassa. Esimerkiksi ruokaan, juomaan tai videopeleihin liittyviä mainoksia tai elokuvatrailereita ei näytetä lainkaan.

Mainokset eivät ole kuitenkaan avattavia, eli lapsi ei päädy niiden kautta palvelun ulkopuolelle.

Jos käytössä on YouTube Premium -palvelu, ei mainoksia näytetä.

Selailua. Katselunäkymässä videoa painamalla alas aukeaa luettelo muista videoista.

Palvelu on lanseerauksensa jälkeen ladattu kymmeniä miljoonia kertoja, sisällöillä on yhteensä yli 160 miljardia katselukertaa ja palvelua käyttää viikoittain yli 14 miljoonaa katselijaa.