Onko nettipalvelun teksti pientä tai valikot hankalasti löydettävissä? Etkö löydä etsimääsi?

Enimmäkseen se johtuu palveluiden huonosta suunnittelusta, mutta voisiko käyttöä helpottaa jo selaimessa? Mikrobitti tutki kolmen suosituimman selaimen – Chromen, Edgen ja Firefoxin – saavutettavuuden.

Saavutettavuus pitää sisällään monenlaisia ongelmia, ja mikään yksittäinen ominaisuus ei tee selaimesta paremmin saavutettavaa kaikille. Esimerkiksi kaikissa selaimissa näkymää voi suurentaa tai pienentää, mikä auttaa toki näkövammaisia, kunhan www-sivujen asettelu ei hajoa sen takia.

Silti eroja eri selaimien välillä on rutkasti, kuten Mikrobitin testistä ilmenee.

Tuntuu itsestään selvältä, että digitaalisten palveluiden pitäisi olla kaikkien käytettävissä. Niin ei ilmiselvästi ole, kun jopa yli miljoona suomalaista kokee verkkopalveluiden käytön vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi. Tämä on karua ottaen huomioon, miten esimerkiksi asiointi pankissa tai verottajan kanssa hoituu nykyään lähes pelkästään verkossa.

Siksi kannattaa pyrkiä käyttämään työkaluja, jotka palvelevat mahdollisimman hyvin omia tarpeitasi.