Perjantaina käyttäjillä meni kuppi nurin, kun paljastui, että Apple oli painostanut WordPress-verkkojulkaisualustan lisäämään ilmaiseen sovellukseensa myytävää sisältöä. Kaupan oli verkko-osoitteita ja premium-käyttäjätilauksia.

Apple saa sovelluskauppansa ehtojen mukaisesti sen kautta ladattujen sovellusten myyntituloista 30 prosenttia.

WordPress.com-sivustolla oli kyllä myynnissä tilauspalveluja yritysasiakkaille, mutta WordPress-julkaisujärjestelmän ja sen mobiilisovelluksen piti olla kokonaan ilmainen käyttäjille. Apple yritti väittää aiemmin, että koska verkkosivustolla on myyntipalveluja, tulisi ne saada myös mobiilisovellukseen.

Apple perui linjauksensa ja julkaisi anteeksipyynnön tiedotteena.

WordPressin kehittäjä Matt Mullenweg kertoi asiasta Vergelle. Apple oli aiemmin ilmoittanut hänelle, että myytäviä sisältöjä pitää saada mobiilisovellukseen 30 päivän sisällä. Muuten Mullenweg ei pysty enää päivittämään iOS-sovellusta.

Premium-tilauksia kaupitteleva Plans-näkymä oli jo viikonloppuun mennessä hävinnyt WordPress-sovelluksesta. Aiemmasta versiosta se yhä löytyi, mutta sieltäkään kautta ei pystynyt Vergen mukaan tekemään ostoksia.