The Verge kertoo 12-vuotiaasta yhdysvaltalaispojasta, joka tyrmistyi saadessaan tietokoneella tekemästään historian kurssin aloitustehtävästä vain 50/100 pistettä. Äiti Dana lohdutti poikaansa Lazarea, että opettajien arvostelu voi tuntua alussa ankaralta.

Asioiden todellinen laita selvisi, kun äiti katseli poikansa suorittavan tehtäviä Edgenuity-järjestelmässä. Tulokset ilmestyivät ruudulle välittömästi palauttamisen jälkeen, joten arvostelijana toimi ilmiselvästi tekoäly eikä oikea opettaja. Arvosteluperusteena vaikutti olevan pelkästään tiettyjen avainsanojen haravoiminen oppilaan vastauksen seasta.

Tekoälyä huijatakseen Lazare alkoi kirjoittamaan jokaiseen kysymykseen muutaman virkkeen mittaisen vastauksen ja lisäämään loppuun kaikki mahdolliset avainsanat, jotka liittyivät tehtävänannon aihepiiriin.

”Kaksi kokonaista virkettä ja kaikki mahdolliset avainsanat. 100 prosenttia jokaisesta tehtävästä. Edgenuity-oppilaat, ottakaa neuvosta vaari. Hänen hylättynsä vaihtuivat kymppeihin ilman minkäänlaista oppimista”, Dana-äiti kirjoittaa Twitterissä.

Yhdysvalloissa yleisesti käytetty Edgenuity-oppimisalusta tarjoaa yli 300 nettikurssia lukemattomissa oppiaineissa eri ikäisille oppilaille. Alustan tehtävät sisältävät muun muassa monivalintoja, sanatäydennyksiä sekä vapaamuotoisia vastauksia vaativia kysymyksiä. Viimeksi mainitut siis pisteytetään puhtaasti avainsanojen esiintyvyyden perusteella – sisällön ymmärrettävyydelle tekoäly ei puolestaan anna mitään arvoa. The Vergen mukaan avainsanalistalla läpi huijattavia kysymyksiä on kuitenkin vain alle viisi prosenttia kaikista tehtävistä.

The Verge kertoo Lazaren lisäksi myös monien muiden oppilaiden tarinoita siitä, kuinka he ovat hyödyntäneet samaista porsaanreikää Edgenuity-alustalla.

Täysin idioottivarmasta huijauskeinosta ei ole kyse, sillä opettajat voivat halutessaan vaihtaa Edgenuity-järjestelmän antamia arvosanoja. The Vergen jututtamien oppilaiden mukaan opettajat eivät kuitenkaan useimmiten vaivaudu tutkailemaan vastauksia – tai ovat liian laiskoja rokottamaan pisteitä epärehellisistä avainsanalistoista.

Lazaren äiti Dana kertoo iloitsevansa siitä, että hänen poikansa oppi ymmärtämään opiskelualustan algoritmia ja käyttämään sitä hyväkseen. Toisaalta oivallettu oikotie onneen saattaa haitata itse opiskeltavien kurssien sisällön oppimista, äiti myöntää.