Teslan pääjohtaja Elon Musk hehkuttaa jo hieman ikääntyneen Model S-mallin uutta tulemista, eikä aivan suotta.

Mikäli Muskiin on uskominen, luvassa on - ei enempää eikä vähempää - kuin maailman nopein sarjatuotantomalli. Hän levitti Model S Plaid-version ilosanomaa yhtiön akkutapahtuman yhteydessä tiistaina, Carscoop-sivusto kertoo.

Muskin kovat puheet varastavat samalla huomion Teslan suoraksi kilpailijaksi veikatulta Lucidin Air-mallilta. Autopohatan julkisuusliikkeen ymmärtää.

Huippunopeus 320 kilometriä tunnissa

Syyskuun alussa julkistettu Air ei ole mikä tahansa polkuauto. Täyssähköinen sedan kiihtyy nollasta sataan 2,5 sekunnissa. Toimintamatkaa luksusluokan sähköautolle luvataan 827 kilometriä yhdellä latauksella.

Pääjohtaja Musk panee nyt paremmaksi. Hänen mukaansa Plaid puskee nollasta sataan vajaassa kahdessa sekunnissa. Auton huippunopeudeksi kerrotaan 320 kilometriä tunnissa.

Etumatka pitää myös 400 metrillä. Sen Model S:n muskeloitu versio taittaa alle yhdeksän sekunnin. Lucid Airin kolmimoottorinen versio on vilauttanut samaisen pätkän 9,3 sekuntiin.

Teslan toimintamatkaksi yhdellä latauksella lupaillaan himpun Airia enemmän, 832 kilometriä. Musk lisäsi tiistaina pökköä pesään kertomalla Plaidin taittaneen Kaliforniassa sijaitsevan Laguna Secan radan kolme sekuntia nopeammin kuin kolmimoottorinen Air.

Plaidin tilauskirjat avattiin tiistaisen nostatuksen jälkeen saman tien halukkaille vauhdin ystäville.

Elohopeamaisen autoprofeetan vauhdissa on vaikea pysyä - vaikka tarjolla olisikin Airin kaltainen suvereeni menopeli.

Käytössä 1 100 hevosvoimaa

Vuonna 2012 ilmestynyt ensimmäisen Model S-mallipolven voimanlähteenä toimi taka-akselille asennettu sähkömoottori. Kahta vuotta myöhemmin sähkömoottorit hyrräsivät tuolloin julkistetun nelivetoversion molemmilla akseleilla.

Plaidin kohdalla muskelit kasvavat entisestään: sähkömoottorien määrä on korotettu jo kolmeen. Ne kehittävät yhteensä 1 100 hevosvoimaa.

Toistaiseksi on epäselvää, kuinka moottorit on ryhmitelty akseleiden kesken, yksi eteen ja kaksi taakse, vai päinvastoin.

Kolmen sähkömoottorin etuna pidetään väännön annostelua kullekin renkaalle tilanteen mukaan. Tämä puolestaan antaa ajoneuvon ohjattavuuteen lisää ominaisuuksia.

Musk on jo vahvistanut, että Plaidin potkua tehostetaan entistä tehokkaammalla akulla. Varsinaisista volteista ei vielä ole tarkempaa tietoa, mutta nykyisin tehokkain S- ja X-malleja syöttävä akku on teholtaan 100 kWh.

Auton lähtöhinnaksi kerrotaan pyöreästi 119 000 euroa eli 139 990 dollaria. Ensimmäiset asiakastoimitukset ajoittuvat vuoteen 2021.

Autoprofeetta. Teslan Elon Musk lupailee tulevan Model S-version omistajille kovia kyytejä. Sebastian Gabsch