Uber on aloittanut liikennöinnin itseajavilla autoilla San Franciscossa. Suurta robottihuumaa ei kuitenkaan pääse kokemaan, sillä autossa on mukana edelleen kuski – ja vielä tuplakuskikin.

Varmistavana ajajana tulee edelleen olla perinteinen kuljettaja. Mikäli kuljettaja huomaa virheen tai vaaratilanteen, hän tarttuu rattiin. Ihmiskuljettajan tekemät päätökset priorisoidaan jatkossa samankaltaisissa tilanteissa, kun robotti ajaa yksin.

Pelkääjän paikalla istuu lisäksi toinen Uberin työntekijä, joka kerää ja analysoi ajon aikana kerättyä dataa. Sen perusteella robotin ajotaitoa kehitetään edelleen.

Uberin ensimmäiset itseajavat autot ovat Volvo XC90 -mallisia katumaastureita. Autoissa on mukana seitsemän kameraa sekä ympäristöä kartoittava lidar-laserjärjestelmä, yhtiö kertoo.