Microsoft on avannut syitä ongelmiin, jotka menevät Azureen saakka.

Office 365 -palveluissa on ollut merkittäviä katkoja parin viikon aikana.

Viime keskiviikkona ongelma alkoi suomalaisten kannalta yöaikaan. Office 365 -sovellusten katko vaikutti Microsoftin mukaan Teams-, Outlook-, SharePoint Online-, OneDrive for Business- ja Outlook.com-käyttäjiin. Yhtiö ryhtyi heti tutkimaan vikaa ja korjaamaan sitä. Ensimmäisenä katkosta toipui Teams.

Vian syyksi paljastui edeltävä päivitystyö. Tieto ei kulkenut Azure-pilvi-infrastruktuurin alueiden välillä tai siinä oli niin paljon latenssia, että palvelut eivät meinanneet toimia käyttäjille.

CRN uutisoi, että syyskuun 28. päivä katko kesti 4 tuntia ja lokakuun 1. päivän katko 5 tuntia.

Ensimmäisen Microsoft sanoi johtuvan koodista ja bugin johtaneen autentikointikyselyjen suorittamisen kangerteluun.

CRN:lle kommentoinut Microsoftin kumppanin palkkalistoilla toimiva lähde epäilee, että vaikeudet voivat liittyä devops-toimintatapaan ja ongelmia aiheuttavan koodin pääsemisestä tuotantoon saakka. Microsoft Teamsin käytön lisääntyminen voi myös kuormittaa Microsoftin pilvikapasiteettia.