Facebook on sanonut, että puolet kuvapalvelu Giphyn liikenteestä tulee Facebookin sovelluksista, kuten WhatsAppista, Instagramista sekä tietysti itse Facebookista.
Tämän vuoksi somejätti sopikin Giphyn ostamisesta hulppeaan 400 miljoonan dollarin hintaan.
TechCrunchin mukaan Ison-Britannian kilpailuvirasto CMA on kuitenkin esittänyt huolensa siitä, että yrityskauppa saattaisi johtaa muiden alustojen, kuten Twitterin ja TikTokin merkittävään kilpailukyvyn heikkenemiseen. Tämän vuoksi CMA on toistaiseksi jäädyttänyt Facebookin tärkeimmät aikeet.
Yhtiön aikomuksena oli sulauttaa Giphyn ennen kaikkea osaksi Instagram-kuvapalveluaan. Instagramissa gif-kuvien ja etenkin tarrojen suosio on suurimmillaan.
BBC sanoo, että CMA:n määräämän tauon vuoksi Facebook saa edelleen ostaa Giphyn, mutta sen on pidettävä Giphy erillisenä yhtiönä työntekijöineen ja työkaluineen päivineen, kunnes CMA näyttää sulauttamisprosessille vihreää valoa.
CMA kerää kolmansien osapuolien kommentteja 3. heinäkuuta saakka, jonka jälkeen se ryhtyy varsinaisesti käsittelemään asiaa. Facebookin suunnitelmat ovat siis vielä hyvän tovin jäissä.
Verge kertoo, että huolta herättää myös tiedonkeräämisen määrän kasvaminen. Facebook on vakuuttanut, että muut Giphyä käyttävät yhtiöt saisivat jatkossakin käyttää kuvapalvelun antimia. Näitä yhtiöitä, samoin kuin monia niiden käyttäjiäkin, arveluttaa kuinka paljon dataa heistä Facebook gif-kuvien kautta lopulta kerää.