Vuonna 2013 julkaistu ja sitäkin enemmän odotettu Aliens:Colonial Marines oli räiskintäpeli, josta on riittänyt parranpärinää aina näihin päiviin saakka. Kehnoakin kehnommat arvosanat keränneen pelin tekoäly oli jotain aivan muuta kuin piti – kiitos ohjelmakoodiin eksyneen kirjoitusvirheen.

Aliens: Colonial Marinesin kehityksestä vastasi Gearbox, mutta pelitalo ulkoisti suuren osan pelin yksittäisistä komponenteista ulkopuolisille kehittäjille. Kävi kuitenkin ilmi, että vihollisen tekoälyn kohdalla pieni ohjelmakoodin oikoluku ei olisi ollut pahitteeksi.

Välillä alienit vaikuttivat juoksentelevan päättömästi ympäriinsä jättäen pelaajan hämilleen. Otukset saattoivat jopa jäädä jumiin seinän ja kaiteen väliin. Kaikki tämä olisi ollut vältettävissä, mikäli ohjelmakoodissa olisi lukenut sanan ”teather” sijasta ”tether”.

Aliens: Colonial Marinesin ”tether”-järjestelmä huolehti vihulaisten kohteenetsinnästä sekä sijoittumisesta, Techspot kirjoittaa. Kun sana ”tether” oli ohjelmakoodissa kirjoitettu väärin, ei kyseistä tekoälykomponenttia otettu missään vaiheessa käyttöön. Pelaajalle tämä ilmeni ilman päämäärää ympäri ruutua sinkoilevina vihollisina. Kiusaa aiheuttanut koodirivi löytyy alta. Se on peräsin pelin PecanEngine.ini -asetustiedostosta.

ClassRemapping=PecanGame.PecanSeqAct_AttachXenoToTether -> PecanGame.PecanSeqAct_AttachPawnToTeather

Päivitys 16.7.2018 klo 12:54: Tarkennettu, että kyseinen koodirivi löytyy asetustiedostosta.