Amazonin kerrotaan tavanneen useiden teknologiayrittäjien kanssa keskustellakseen sijoittamisesta. Tapaamisien jälkeen verkkokauppajätti julkaisi hyvin samankaltaisia tuotteita, Wall Street Journalin raportissa kerrottiin.

Yrittäjien joukossa oli Leor Grebler, joka julkaisi Kickstarter-kampanjan vuonna 2012, ja keräsi 36 000 dollaria ääniaktivoitavalla Ubi-laitteella. Business Insider kertoo Ubin tulleen myyntiin selvästi ennen Amazonin Echon julkaisua vuonna 2015.

Grebler kertoi tavanneensa Amazonin edustajat vuoden 2012 lopulla puhuakseen suunnittelemastaan teknologiasta. Hän ymmärsi, että yhtiö halusi ostaa Ubin tai lisensoida laitteen teknologian. Grebler kertoi esitelleensä laitetta vuonna 2013, ja jakaneensa sen toimintaan liittyvää tietoa Amazonin johtajille, joista kaksi osallistui myöhemmin Echo-älykaiutinprojektiin.

Kokouksen jälkeen Grebler luuli Amazonin harkitsevan tosissaan Ubin ostamista. Yhtiö meni kuitenkin hiljaiseksi, ja vuonna 2014 Amazonin huhuttiin suunnittelevan Echoa, joka tuli myyntiin kesäkuussa 2015. Greblerillä ei ollut sillä hetkellä tarpeeksi rahaa viedä Amazonia oikeuteen.

Amazonin edustaja kertoi Wall Street Journalille yhtiön suunnitelleen Echoa jo kauan ennen tapaamista Greblerin kanssa.

Ubi ei ole kuitenkaan ainoa tuote, jonka varastamisesta Amazonia syytetään. Yhtiö sijoitti Fox Businessin mukaan DefinedCrowd-teknologiastartupiin ja pääsi tämän avulla käsiksi yrityksen salassa pidettyihin tietoihin.

Melkein neljä vuotta myöhemmin Amazonin pilviosasto julkaisi tekoälypalvelun, joka toimi melkein täysin samalla tavalla kuin DefinedCrowdin oma tuote. Amazonin uusi palvelu kilpaili suoraan DefinedCrowdin tärkeimpien dataa keräävien ja merkitsevien tuotteiden kanssa, kertoo DefinedCrowdin perustaja ja toimitusjohtaja Daniela Braga.

Bragan ja Greblerin lisäksi selvästi yli 20 Wall Street Journalin haastattelemaa yrittäjää syyttävät Amazonia sijoitusten hyväksikäyttämisestä kilpailijoiden tuotteiden varastamisessa. Amazonin edustaja kertoi, että yhtiö ei käytä saamaansa yksityistä tietoa kilpailijoiden tuotteiden kehittämiseen.