OnePlussalla on maine ”edullisena puhelimena” ja se on näkynyt myös suosiossa. Mikrobitissäkin on käytetty useasti puolihumoristista ilmaisua ”suomalaisten suosikkipuhelin”, vaikka oikeastaan osuus markkinoista on edelleen varsin pieni.

Vuoden 2019 lokakuussa IDC:n tilastot paljastivat, että edellisvuonna firma saalisti OnePlus 6- ja 6T-puhelimillaan 4,3 prosentin osuuden.

Yhtiön strategiaa sopii kuitenkin hieman tarkastella. Mikrobitti käsittelee älypuhelimien yleistä hintojen nousua erillisessä jutussaan.

OnePlus julkaisi ensimmäisen puhelimensa vuonna 2014. Tuolloin 269 euron hintaista puhelinta myytiin sekavan kutsujärjestelmän kautta. Laite sai mainetta ”lippulaivojen tappajana”, olihan siinä melkoinen määrä tekniikkaa pakattuna edulliseen pakettiin.

Maine pysyi, ja puhelimia julkaistiin vuosittain lisää. Edelleen moni ajattelee OnePlussan ”edullisempana vaihtoehtona”.

Vuonna 2019 julkaistu lippulaivamalli OnePlus 8 Pro maksoikin sitten jo 899 euroa, siis triplasti sen mitä ensimmäinen malli, OnePlus One. Hinnan nousua on perusteltu muun muassa 5g-yhteydellä.

Toki hintojaan ovat nostaneet muutkin. Applen viimevuotinen huippu-iPhone maksoi halvimmillaan 1279 euroa, Samsungin lippulaiva-Galaxy taas alkaen 1399 euroa.

Pitkälle on tultu.