Erityisesti nuorilla käyttäjillä on tapana käyttöehtojen vastaisesti jakaa keskenään Netflixin ja HBO:n kaltaisten suoratoistopalveluiden salasanoja tilauskustannuksia säästääkseen. Tämä syö suoratoistoyhtiöiden voitoista miljoonia dollareita, toteaa yhdysvaltalaisen tutkimusyhtiö Magidin pomo Jill Rosengard Hill.

Suurista ikäluokista 13 prosenttia jakaa suoratoistopalveluiden salasanojaan muiden käyttöön. X-sukupolvesta tätä tekee 19 prosenttia ja y-sukupolvesta eli vuosituhannnen vaihteessa täysi-ikäistyneistä 35 prosenttia, uutisoi CNBC.

1990-luvun loppupuolella syntyneistä z-sukupolven edustajista jopa 42 prosenttia jakelee viihdepalveluiden salasanoja toisille.

HBO:n ja Netflixin toimitusjohtajat eivät olleet ilmiöstä huolissaan vielä ainakaan muutama vuosi sitten.

Netflix-pomo Reed Hastings totesi vuonna 2016, ettei salasanojen jakaminen ole ongelma.

”Tiedostamme ilmiön ja etsimme erilaisia keinoja vaikuttaa salasanojen jakamiseen. Se ei kuitenkaan ole keskeinen ongelma”, totesi puolestaan HBO:n toimitusjohtaja Richard Pleper vuonna 2014.

Nuorimmat käyttäjät ovat usein tottuneita saamaan palvelunsa ilmaiseksi. Esimerkiksi vakuutukset ja kännykkälaskut saattavat langeta puolivahingossa vanhempien maksettavaksi vielä vuosiakin täysi-ikäistymisen jälkeen.

Lisäksi CNBC kertoo useista tapauksista, joissa nuorten Netflix-tunnukset ovat jääneet huomaamattomasti yhteiskäyttöön yhden yön jutun jälkeen tai seurustelusuhteen katkettua – salasanoilla kun on usein tapana tallentua oletuksena laitteille ensimmäisellä kirjautumiskerralla.

Lähde: Tivi